Our idiot brother

Paul Rudd, Elizabeth Banks, Zooey Deschanel, Emily Mortimer, Steve Coogan
Regi: Jesse Peretz

Ned är killen med det största hjärtat, den renaste själen men inte den största hjärnan. Han blir lurad att sälja gräs till en polis och hamnar i fängelse. När han kommer ut behöver han någonstans att bo och något att göra. Till hans hjälp kommer de tre systrarna som vid detta laget börjar tröttna på sin naive brors upptåg. Han lyckas snabbt röra om i deras organiserade liv.

På pappret är detta ett dreamteam. Paul Rudd som får flumma ut fullt och gå bärsärk tillsammans med många roliga favoriter. Tyvärr har karaktärsutvecklingen gått helt över styr. Värst är Neds ex, new age biodynamikern som bara pratar om dålig karma och kollektivets viktiga samspel. Dock kommer man ändå ganska långt på skådisarnas egna charm och pondus. Och filmen gör det trevligt att hänga med Ned så man är som publik ändå ganska förlåtande.

Däremot kan jag vända mig mot den okonsekventa behandlingen av de två otrohetshistorier som löper genom filmen. Det är på gränsen att man säger att det är inte lika illa om man är otrogen som kvinna än om man är man. Sunkigt.

Slutet ger mig också lite besk smak i sin överdos i sötma.  Men jag ska inte skrämma er för mycket. Gillar man dessa skådisar ska man se Our idiot brother. Detta är en harmlös myskomedi för en lat dag.

/Eva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0