Tears of Gaza

Vibeke Løkkebergs dokumentärfilm Tears of Gaza eller orginaltitel Gazas tårer visar människornas utsatthet på Gazaremsan, Palestina och är en film som väcker djup empati med de som drabbats i den pågående ockupationen. Debbaten kring Palestina och Israel handlar ofta om det politiskt korrekta eller inkorrekta i ockupationen men i Tears of Gaza ligger fokus på de som står långt ifrån maktpositionerna. Dokumentären kretsar kring tre barn som lever i krigskaoset där byggnader sprängs, släkt och vänner skjuts eller dör i bombningar. Løkkeberg visar på ett mycket skickligt sätt hur den Israeliska närvaro ständigt terroriserar de människor som försöker leva.
Ibland talas det om att nyhetsrapporter kan kännas så främmande och att man ser saker som är svåra att förstå hur det är att vara på plats. Då är Tears of Gaza raka motsatsen här handlar det enbart om att vara på plats och frågan om krig är försvarbart känns som den stora frågan. En vädjan om empati för folket i Gaza.
Recenserat av: Mio Lee Rapp
2011-02-26
Amira i filmen Tears of Gaza.

Boy

James Rolleston, Taika Waititi
Regi: Taika Waititi (Eagle vs Shark, The Flight of the Conchordes)

11-årige Boy drömmer om sin frånvarande pappa och alla fantastiska saker han kan göra. När han en sommar plötsligt dyker upp blir inte mötet så som Boy önskat. En rolig, varm men ändå allvarlig dramakomedi som löst baseras på Taika Waititis egna uppväxt på Nya Zeeland. Man ser tydligt att detta är en film av en av skaparna bakom tv-serien The Flight of the Conchordes. Den har ett färgglatt och lekfullt skimmer över sig som är svårt att motstå. Rolig dialog och finurliga, småabsurda detaljer. Den maoriska versionen av Michael Jacksons Thriller är ett sådant exempel.

/Eva

Min låtsasfru

Min låtsasfru är en amerikansk komedi med Adam Sandler och Jennifer Aniston.

Sandler har insett att har man en vigselring på fingret så kastar sig unga snygga tjejer över en. Varför förstår jag inte alls, men så är det i filmen. En dag blir han kär på riktigt och måste förklara sin vigselring för sin nya kärlek och ber sin kollega (Aniston) att agera som låtsasfru. det hela kärvar förstås till sig mer och mer, lögner läggs på hög och filmen är uppbyggd på ett lass otroligt fåniga och osannolika förvecklingar.

Detta är en typisk Sandler film i mina ögon, så gillar man honom kanske man får ut nåt av filmen. Stundtals glimmar det till å blir lite småkul men detta är inte en lyckad komedi om jag får säga mitt. och det får jag ju.

Två kaniner!

/Jonas

La Horde

Ett gäng på fyra poliser letar upp maffiagängets gömställe i ett gammalt övergivet, uttömt höghus någonstans utanför Paris för att hämans. Planen går dock inte riktigt som planerat och istället fastnar de rakt i motståndarnas fälla.

Den fara som de då tror att de blivit offer för är således bara en liten fis i rymden jämfört med vad som nu väntar. Ondskans krafter är ute efter dem allihop och är dessutom inte ens längre mänsklig.

Och det är när en av deras egna, blir plötsligt överfallen av en helt främmande människa med mord i blicken och blod runt munnen och som dessutom inte tycks dö av ett enda skott eller ett edna slag som de tvingas fly tillsammans upp på taket. När det följaktligen uppe på taket får syn på alla dessa blodtöstande varelser på marken långt nedanför inser de även att detta kanske inte är det enda de behöver göra tillsammans. De förstår helt enkelt att ska de ta sig levande därifrån så måste de sammarbeta.

Det är en ganska snygg bild man får se i filmen när de allihop står däruppe och tittar ut över en stad som fullkomligt brinner av explosioner och ett hus fullkomligt invaderat av dessa blodtörstande varelser. I övrigt är scenspråket så mörkt att man nästan tror att man råkat ändra inställningarna för tv-skärmen till någon slags gråzonskala.

Lika lika mycket som de dominerande färgerna säger om handlingen avslöjar filmens franska titel; la horde som betyder just horder, och det ringar väl in filmens handling ganska bra tycker jag, för det är precis vad dessa människor får erfara från denna punkt; horder av zombies, utanflr och även inne i den fallfärdiga byggnaden. Ibland dyker de upp när man minst anars det, ibland en och en. Ibland är det läskigt, ibland bara löjligt.

Just dessa ytterligheter är förövrigt någonting som jag tycker präglar hela filmen faktsikt och jag minns att jag flera gånger ställde mig själv samma fråga; är det läskigt eller är det bara löjligt. Det var verkligen som om man ibland bet på naglarna och ibland skrattade förödmmande.

Det är lite synd för jag gillar idén. Två antagionisktiska gäng, isolerade i en läskig, övergiven byggnad skyddade från all livsfara som hotar utanför men samtidgt utlämnade inringade och utlämnade. Jag gillar hur deras sammarbete dessutom leder till konflikter inom de olika konstellationerna och att man får lära känna karaktäernas relationella bakgrunder.

Jag gillar också, av någon fördomsfull anledning att den är fransk och inte amerikansk. Kan inte låta bli att tycka att det känns mindre kommersiellt och mer genuint när europeiska länder försöker sig på genrer som den här, som jag annars upplebver att filmbolag i USA mest producerar för att tjäna pengar.

Men jag gillar inte att man inte får någon som helst förklaring till varför hela världen, plötsligt på typ mindre än en dag kryllar av levanmde döda. Man vet försvisso att de förökar sig genom blod och människobett och att de som dödats av en zombie själva förvandlas till zombies.

Men filmens "världens-undegång" tema blir inte alls lika nagelbitande och välgenomtänkt som tex 28 dagar senare som man osökt kommer att tänka på. Filmen vill mer än vad den blir och det är också därför den inte kan få mer än 2 kaniner.


/Amanda

Betyg vecka 8

Bara jämna betyg denna veckan och ett snittbetyg på exakt 3.

Bio-premiärer

Min låtsasfru - två kaniner

Boy - fyra kaniner

Tears of Gaza
- fyra kaniner


DVD-premiärer

La Horde - två kaniner

Harvey möter Emelie Strömberg

Skådespelerskan Emelie Strömberg besöker Harvey. Hon är just nu aktuell med föreställningen YvonneBacka teatern och berättar för oss hur livet som skådespelerska ser ut. Våra recensioner speglar denna veckan mycket olika filmer. Allt från lättsamma komedin Min låtsasfru med Adam Sandler och Jenifer Aniston till danska krigsdokumentären Tears of Gaza. Nya Zeeländska regissören Taika Waititi, som bl. a. gjort Eagle vs. Shark och jobbat med tv-serien The Flight of the Conchordes, har gjort en dramakomedi influerad av sin egen uppväxt, Boy. Dessutom lite franska zombies i La Horde. Toppat med Oscarsgalan.

Lyssna på Harvey varje fredag eller söndag kl 13.00 på K103 Göteborgs Studentradio. www.k103.se eller 103,1 MHz.

True Grit

Jeff Bridges, Hailee Steinfeld, Matt Damon, Josh Brolin
Regi: Joel & Ethan Coen

Mattie Ross pappa har blivit mördad av skojaren Tom Chaney, men ingen verkar vilja ta upp jakten på förrövaren. Den 14 åriga tjejen bestämmer sig för att själv anlita någon för att få rättvisa och hämd. Uppdraget antas motvilligt av den gamla sheriffen Rooster Cogburn som nu är en US Marshall. Längs med vägen möter de även Texas Rangern LaBoeuf som har ett eget intresse i Chaney. Coenbröderna ger oss här en Western som andas den gamla skolan a la John Wayne. Och det finns ju faktiskt ett orginal med den gamla westernhjälten som denna film är gjord efter, de sammanbitna. Det förtar på inget sätt kvaliten och känslan hos denna fantastiska film som nog avnjuts bäst på bio. Vi får se hur kraftigt Oscarsregnet blir över denna film som har nominerats i tio kategorier, bland annat bästa film, regi, manus (efter förlaga), manliga huvudroll och kvinnliga biroll. Det stör mig däremot att Hailee Steinfeld som Mattie nominerats för biroll, när hon är den som är filmens berättarröst och den som är med mest.

/Eva

Gullivers resor (3D)

I nytappningen av Jonathan Swifts klassiker möter vi Gulliver (spelad av Jack Black) som oambitiös postutdelare på en större magasinsredaktion. Olyckligt kär i reportern Darcy lurar Gulliver i henne att han är en berest äventyrare med god berättarförmåga och blir ivägskickad till Bermuda Tringeln för att skriva en researtikel för tidningen. Ute på havet hamnar Gulliver i storm och vaknar upp i Lilleputtlandet där han blir uppskattad och respekterad för första gången i sitt liv.

Filmen är snyggt gjord, noggrann i detaljerna och underhåller emellanåt - men knappast ofta. Black spelar sitt vanliga tokiga jag med luftgitarrsolon och slacker-attityd vilket ibland känns helt malplacerat.

Jason Segels karaktär Horatio var oväntat tråkig. Allra roligast var General Edward, spelad av Chris O´dowd, som utan framgång försöker förföra prinsessan av Lilleputt (Emily Blunt).

Allt som allt en film med alltför få roliga sekvenser för att bli en lyckad komedi.

Två kaniner!

/Jonas

Tamara Drewe

Gemma Arterton, Tamsin Greig, Roger Allam
Regi: Stephen Frears (The Queen, High Fidelity)

Med nyopererad näsa återvänder Tamara Drewe hem till sin födsloby för att ta hand om sin mors dödsbo. Den vackra svanen möter här sin barndoms fasor som ful ankunge. Här finns folket som retade henne och exet som dumpade henne. Lite hämdlysten är hon allt när hon sveper in med sin rockstjärnepojkvän och rör upp den annars lugna brittiska landsortshålan. En film fylld av ganska många karaktärer och den har förvånatsvis lite fokus på Tamara. Vi får lära känna henne för lite för att riktigt känna eller förstå henne. Däremot skilldras hennes granne Beth Hardiment, spelad av komikern Tamsin Greig, mycket bra. Hennes äktenskapskamp med en lamköttstokig författardiva är väl värd biopengen. En i övrigt mysig och oförargerlig film som underhåller bra för stunden. Skulle säkert funka bra som teaterpjäs också.

/Eva

Letters to Juliet

En film som egentligen bara berör ett enda tema från början till slut; kärlek.
Jag tänkte på det när jag såg filmen, att det är ganska sällan man ser en film som överhuvudtaget inte snuddar vid nån liten romans, nån liten kärleksfull relation eller nån form av "jag älskar dig" line.

Men ibland räcker det faktiskt som sagt med några sådana inlägg eller side kicks för att strö lite röd, varm hjärteglans över en historia. eller som latenta men inte övertydliga budskap. då håller man begäret uppe.
I letters to juliette blir behovet mättat nästan inledningsvis och man förstår direkt att det här är inte bara är en kärleksfilm utan en film om kärlek från början till slut.

Huvudpersonen spelas av Amanda Seyfried från mamma mia, och heter i filmen Sophie, som förövrigt tycks fastnat i just den här romantiska genren, och hennes pojkvän Gael García Bernal som jag annars tycker är en duktig skådis men som överdriver sin något hysteriska karaktär på tok för mycket i den här filmen tyvärr.
Det börjar med att de här förlovade men långt ifrån nykära paret är på kärleks semester i Verona. Kärlekstaden personifierad.

Sophies pojkvän är dock kock och är alldeles utom sig över att utforska alla goda viner och smaker som Italien erbjuder medans Sophie läser till journalist och är betydligt mer kulturellt intresserad. Utan att dom egentligen grälar så mkt om det blir det ändå att de gör en hel del på egen hand.

Och det är när Sofie besöker den berömda romeo och julia balkongen och den där väggen nedanför där alla häftar upp kärleksbrev till julia. Det är så Sophie kommer i kontakt med en grupp volontärer som kallar sig julias sekreterare och som besvarar alla dessa gamla brev. Sophie joinar dessa kvinnor och bestämmer sig för att besvara ett gammalt brev som skrevs för 50 år sedan.

Plötsligt en dag dyker en brittisk kille upp, vansinnig över detta brev, som visar sig vara adressatens barnbarn. Kvinnan som skrev brevet och som i filmen presenteras väldigt trovärdigt och nyanserat av Vanessa Redgrave som bidrar till att filmen ändå håller måttet, trots en hel skog av förutsägbara klyschor och schabloner. Hon har i alla fall åkt dit för att på Sophies initiativ försöka hitta sin stora kärlek som hon inte sett på dessa 50 år.

Och så börjar deras gemensamma färd emot denne man, Lorentzo, som kanske inte ens lever längre. Sophie och Claire hittar varandra som mor och dotter medans hennes trulige sonson är ständigt skeptisk och negativ vilket ibland blir rätt roligt eftersom han inte överdriver sin roll som Gael Garcia Bernal. Dessutom så blir han, hur mycket han än försöker förneka det för sig själv, påtagligt hänförd av Sophie.

Filmen har alla romantiska ingredienser;
kärlek börjar alltid med bråk mellan Sophie och den Claires sonson (tror jag det är) och den här strävan efter att finna sin true love och tron på evig kärlek.
Det verkar som om filmen inte floppat vilket man annars kanske kan vänta sig av dessa smöriga sötsliskiga historier, och det med all rätt faktiskt. För den försöker någonstans inte bli mer än vad den just är; en varm och mysig verklighetsflykt i gammal klassik Shakespeare anda.

Men vad det gäller mina preferenser när det kommer till att få film att utlösa små fjärilar i magen och le sådär fånigt så krävs helt andra metoder.

Så mer än tre kaniner kan jag absolut inte ge den, men om man vill drömma sig bort till sol och vackra vyer och vara på gott humör även när eftertexten rullar så är den helt klart en sevärd rulle som finns att hyra i videobutikerna nu!

/Amanda ML

Betyg vecka 7

Många resor bland veckans filmer.

Bio-premiärer

True Grit
- fyra kaniner

Gullivers Resor (3D) - två kaniner

Tamara Drewe - tre kaniner


DVD-premiärer

Letters to Juliet
- tre kaniner

Harvey ger sig ut på små och stora äventyr

Bröderna Coen är tillbaka med en ny film, True Grit, i riktig westernanda. Jack Black reser til Lilleputteland i Gullivers resor (3D). Vad kan en näsoperation leda till? Det får vi veta i Stephen Frears Tamara Drewe. Dessutom har vi äntligen Amanda tillbaka från sin långa semester. På planet hem såg hon romantiska Letters to Juliet som nu har dvdpremiär. Vi försöker också skilja de båda Coenbröderna från varandra.

I din radio fredag och söndag 13.00. På riktigt. www.k103.se


Apflickorna

Lisa Aschan har gjort den sista filmen som fick pengar från Rookieprojektet och detta med rätta, för den här filmen är fantastiskt bra.
I Apflickorna följer vi Emma och Cassandra som träffar varandra genom sitt stora intresse voltige. Voltige är en ridsport där olika akrobatiska konster utförs på hästryggen, för att klara detta krävs mycket träning men även utstrålning. Emma som är filmens huvudroll gör allt för att bli bättre och starkare då Cassandra erbjuder sin hjälp. Mellan de två uppstår en relation som balanserar kärlek, makt, sex på spetsen av vänskapen. En otroligt välgjord och annorlunda film som talar på ett väldigt ärligt och allvarligt sätt om några av livets viktigaste ingredienser.
Filmen utsätter verkligen sin publik för maktens allvar, men samtidigt så finns där mängder av underbar humor och riktigt bra skådespel.
Estetiken och känslan är lånad från westernfilm och detta sätter en extra skruv på den enkla men välfyllda filmspråket. Det här är en mycket efterlängtad film och det är en välförtjänt vinnare av Göteborg International Film Festivals största pris Dragon Award Best Nordic Film. Lisa Aschan är en regissör som jag hoppas att vi får se mycket av i framtiden.

/Mio Lee Rapp


127 timmar

Filmen om Aron Ralston, en äventyrare som blivit mycket omskriven i media efter att ha fastnat ute i ödemarken fastklämd av ett stenblock. Detta är filmen om honom med James Franco i huvudrollen. En fantastisk skildring av den mänskliga överlevnadsinstinkten och hur långt vi är villiga att gå i vissa lägen - något som inte bara gör filmen nervigt spännande utan faktiskt också intressant.

Mio Lee Rapp betyg:


Jonas Dalhgren betyg:


Jag dödade min mamma

Kanadensiske Xavier Dolans debutfilm "Jag dödade min mamma" (2009) är en diskussion om hur den personliga historien är avgörande, hur frigörelse kan se ut och hur smärtsamt illa man kan behandla varandra i ett känslomässigt beroende. En självbiografi som är både smärtsam och värd att se.

Recenserat av: Mio Lee Rapp

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult

Åse-Nisse är tillbaka! för 22a gången...senaste gången Åsa-Nisse var i farten var för 40 år sedan, men det var väl bara en tidsfråga innan det skulle bli en nyinspelning.

Filmen handlar om att Åsa-Nisse bygger en "dunderpump" för att hämta upp vatten till hushållet, men hans superpump är så högpresterande att den istället drar upp olja från jordens inre. Invånarna i småländska Knohult vill förstås alla ha en del i kakan och utifrån kommer oljebolag och regeringen för att få sitt.

Jag har aldrig sett en Åsa-nisse film tidigare, kanske delvis för att när dom visats på tv och man läst tablåns filmresensioner så ligger betyget ofta stadigt mellan en överkryssad 1a och en 2a.

När jag fick klart för mig att det var Henrik Dorsin och Richard Ulvshammar som stod för manus blev jag dock plötsligt förväntansfull. Killarna är två av manusförfattarna till humorserien Grotesco, som i min mening är något av det roligaste som producerats inom svensk tv-humor.

Tyvärr kändes det som om de överpresterat något i nya Åsa-Nisse filmen. Humorn är oerhört flamsig, löjlig och barnslig - inte nödvändigtvis något som gör filmen tråkig eller dålig - men det blandades friskt med kluriga filmreferenser och något svårare humor vilket fick mig att känna att filmen kanske inte riktigt funkar för någon.

Filmen är packad med svenska "humor-skådisar", bl.a Henrik Dorsin, Johan Glans, Sissela Kyle, Maria Lundqvist, Allan Svensson och Claes Månson. Alla dessa skojfriska skådisar får förstås utrymme att spela över sina skruvade karaktärer medan mer etablerade skådisar som Kjell Bergqvist och Johan Rabeus får göra sitt bästa att hitta rätt i tolkningen av sina karaktärer. Bergqvist med bonnadialekt imponerade tyvärr inte.

Allt som allt en helt ok film utan några större ambitioner att bli uppskattad som en "bra" film. I slutlåten sjungs det till och med något i stil med:

"Du kanske inte inte tyckte filmen var så bra, men det struntar vi i och kommer till din biograf redan ida!"

Två kaniner!

/Jonas

Four Lions

Four Lions är en brittisk komedi om ett gäng wannabeterrorister någonstans i England. Killarna är totalt clueless när det kommer till terrorism - bara en av dom talar arabiska, de vet inte exakt varför de vill utföra "jihad" (förutom att de tror att man får åka flumride i en vattenpark) och vad de än tar sig för så går det åt skogen.

Detta är en originell svart komedi som stundtals är riktigt, riktigt kul, framförallt tack vare de fem huvudkaraktärerna. Tyvärr är nivån ganska ojämn och filmen faller tyvärr något i betyg även om jag tycker att ett lägre betyg än tre vore helt obefogat.

/Jonas

Livet efter detta

Matt Damon, Cécile De France, Frankie & George McLaren
Regi: Clint Eastwood

Tre olika personer i tre olika länder upplever nära kontakt med döden. Vi får följa den franska Marie som nästan drunknar i tsunamin och tror sig ha sett in i världen efter livet. Brittiske 10-årige Marcus förlorar sin tvillingbror och känner sig därefter helt identitetslös och ensam. Amerikanen George försöker lämna sin förmåga att kontakta döda bakom sig, för att istället fokusera på livet. Eastwood väver ihop samtida katastrofer som tsunamin och bombattentatet i London med livsöden som påverkas av dem. Det handlar lika mycket om vad som händer efter döden, som om dem man efterlämnar. Filmen börjar starkt och intensivt men tappar längs med vägen sin övertygelse och sitt grepp. Slutet är rent av överdådigt och krystat. Däremot har man lyckats mycket bra med de olika landsskildringarna. Den brittiska delen känns som den är gjord av Ken Loach och den franska (som dessutom är helt på franska) andas på samma sätt Cinéma francaise.

/Eva

Betyg vecka 6

Bara biorecensioner denna veckan:

Bio-premiärer


127 timmar
- fyra kaniner (Jonas) / tre kaniner (Lee)

Livet efter detta - tre kaniner

Jag dödade
min mamma - tre kaniner

Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult - två kaniner

Four Lions
- tre kaniner


Harvey håller ut

Februari är en månad när det kommer mycket film på bio. Denna veckan kan vi se James Franco i 127 timmar, Matt Damon i Clint Eastwoods Livet efter detta och den första Åsa-Nisse filmen på 43 år. Hagabion visar Xavier Dolans debutfilm Jag dödade min mamma och Bio Roy komedin Four Lions. Nu öppnas tjänsten Filmarkivet.se och ger möjligheten att hitta äldre filmer från Svenska Filminstitutets och Kungliga Bibliotekets samlingar. Hur lätt är det egentligen idag att hitta en film som fått några år på nacken?

Lyssna på Harvey på K103 - Göteborgs Studentradio varje fredag eller söndag kl 13.00 på 103,1 MHz eller www.k103.se.


The King's Speech

Colin Firth, Helena Bonham Carter, Geoffrey Rush
Regi: Tom Hopper (The Damned United, John Adams)

Priserna har regnat över denna film och fokuserat starkast på Colin Firth som den stammande brittiske prinsen Albert. De är absolut välförtjänta för rollprestationerna, men de höjer också förväntningarna på att filmen ska vara ett magiskt mästerverk. Även om detta handlar om en verklig händelse, ett gripande livsöde och en värld som man annars är helt utestängd från så håller det bara till en viss gräns. För i slutändan är detta ett långt besök hos talpedagogen. Dock ett mycket intressant, fachinerande och berörande besök.

/Eva

Betyg vecka 5

Två filmbetyg denna veckan:

Bio-premiärer

The Kings Speech - tre kaniner

Trassel (3D) - fyra kaniner


Trassel

Baserad på bröderna Grimms gamla saga om prinsessan Rapuntzel har Disney gjort en nyversion med titeln Trassel. Rapunzel är prinsessan i det ointagliga tornet som släpper ut sitt hår för att låta mamman/häxan Gothel klättra upp med mat och presenter. Naturligtvis finns det också en "prins" med i sagan,även om han i det här fallet inte stjäl fokuset från den verkliga huvudpersonen som givetvis är Rapunzel själv.
Även om allt känns förenklat, så som det ofta framställs i film för barn och unga, så innehåller denna film ovanligt mycket ironi och humor. Det är just ironin och humorn som är en del av filmen stora behållning. De "side kicks" som har kommit att bli standard i Disney, är inte bärande för filmens komik.
Det har satsats extra för att skapa en verklig känsla av hur det skulle kunna kännas att komma ut i det fria efter att ha suttit instängd i ett torn hela sitt liv. Filmen blir kanske inte djup, men den är underhållande och kliver ett bra steg bortom det vanliga stereotyperna för Disneyfilm.
Den 3D teknik som används förhöjer känslan av filmen och det märks att filmen har kostats på med ordentliga specialeffekter. Det här kommer säkert bli en populär film!
Recenserat: Mio Lee Rapp

Inget trassel i Harveys tal

I veckan har vi ilat mellan Göteborgs biografer och tagit del av Göteborgs Internationella Filmfestival. Vad har vi sett, upplevt och noterat? Och vad finns kvar att se fram emot den sista helgen? Vi har även hunnit med några vanliga premiärer. Disneys senaste film bygger på sagan Rapunzel, är i 3D (självklart) och heter Trassel. Priserna har regnat över Colin Firth och Tom Hoopers The King's Speech. Upp till bevis.

HarveyK103 Göteborgs studentradio varje fredag och söndag 13.00 på 103,1 MHz och www.k103.se.


RSS 2.0