Tears of Gaza
Boy
Regi: Taika Waititi (Eagle vs Shark, The Flight of the Conchordes)
11-årige Boy drömmer om sin frånvarande pappa och alla fantastiska saker han kan göra. När han en sommar plötsligt dyker upp blir inte mötet så som Boy önskat. En rolig, varm men ändå allvarlig dramakomedi som löst baseras på Taika Waititis egna uppväxt på Nya Zeeland. Man ser tydligt att detta är en film av en av skaparna bakom tv-serien The Flight of the Conchordes. Den har ett färgglatt och lekfullt skimmer över sig som är svårt att motstå. Rolig dialog och finurliga, småabsurda detaljer. Den maoriska versionen av Michael Jacksons Thriller är ett sådant exempel.
/Eva
Min låtsasfru
Sandler har insett att har man en vigselring på fingret så kastar sig unga snygga tjejer över en. Varför förstår jag inte alls, men så är det i filmen. En dag blir han kär på riktigt och måste förklara sin vigselring för sin nya kärlek och ber sin kollega (Aniston) att agera som låtsasfru. det hela kärvar förstås till sig mer och mer, lögner läggs på hög och filmen är uppbyggd på ett lass otroligt fåniga och osannolika förvecklingar.
Detta är en typisk Sandler film i mina ögon, så gillar man honom kanske man får ut nåt av filmen. Stundtals glimmar det till å blir lite småkul men detta är inte en lyckad komedi om jag får säga mitt. och det får jag ju.
Två kaniner!
/Jonas
La Horde
Ett gäng på fyra poliser letar upp maffiagängets gömställe i ett gammalt övergivet, uttömt höghus någonstans utanför Paris för att hämans. Planen går dock inte riktigt som planerat och istället fastnar de rakt i motståndarnas fälla.
Den fara som de då tror att de blivit offer för är således bara en liten fis i rymden jämfört med vad som nu väntar. Ondskans krafter är ute efter dem allihop och är dessutom inte ens längre mänsklig.
Och det är när en av deras egna, blir plötsligt överfallen av en helt främmande människa med mord i blicken och blod runt munnen och som dessutom inte tycks dö av ett enda skott eller ett edna slag som de tvingas fly tillsammans upp på taket. När det följaktligen uppe på taket får syn på alla dessa blodtöstande varelser på marken långt nedanför inser de även att detta kanske inte är det enda de behöver göra tillsammans. De förstår helt enkelt att ska de ta sig levande därifrån så måste de sammarbeta.
Det är en ganska snygg bild man får se i filmen när de allihop står däruppe och tittar ut över en stad som fullkomligt brinner av explosioner och ett hus fullkomligt invaderat av dessa blodtörstande varelser. I övrigt är scenspråket så mörkt att man nästan tror att man råkat ändra inställningarna för tv-skärmen till någon slags gråzonskala.
Lika lika mycket som de dominerande färgerna säger om handlingen avslöjar filmens franska titel; la horde som betyder just horder, och det ringar väl in filmens handling ganska bra tycker jag, för det är precis vad dessa människor får erfara från denna punkt; horder av zombies, utanflr och även inne i den fallfärdiga byggnaden. Ibland dyker de upp när man minst anars det, ibland en och en. Ibland är det läskigt, ibland bara löjligt.
Just dessa ytterligheter är förövrigt någonting som jag tycker präglar hela filmen faktsikt och jag minns att jag flera gånger ställde mig själv samma fråga; är det läskigt eller är det bara löjligt. Det var verkligen som om man ibland bet på naglarna och ibland skrattade förödmmande.
Det är lite synd för jag gillar idén. Två antagionisktiska gäng, isolerade i en läskig, övergiven byggnad skyddade från all livsfara som hotar utanför men samtidgt utlämnade inringade och utlämnade. Jag gillar hur deras sammarbete dessutom leder till konflikter inom de olika konstellationerna och att man får lära känna karaktäernas relationella bakgrunder.
Jag gillar också, av någon fördomsfull anledning att den är fransk och inte amerikansk. Kan inte låta bli att tycka att det känns mindre kommersiellt och mer genuint när europeiska länder försöker sig på genrer som den här, som jag annars upplebver att filmbolag i USA mest producerar för att tjäna pengar.
Men jag gillar inte att man inte får någon som helst förklaring till varför hela världen, plötsligt på typ mindre än en dag kryllar av levanmde döda. Man vet försvisso att de förökar sig genom blod och människobett och att de som dödats av en zombie själva förvandlas till zombies.
Men filmens "världens-undegång" tema blir inte alls lika nagelbitande och välgenomtänkt som tex 28 dagar senare som man osökt kommer att tänka på. Filmen vill mer än vad den blir och det är också därför den inte kan få mer än 2 kaniner.
/Amanda
Betyg vecka 8
Bio-premiärer
Min låtsasfru - två kaniner
Boy - fyra kaniner
Tears of Gaza - fyra kaniner
DVD-premiärer
La Horde - två kaniner
Harvey möter Emelie Strömberg
Lyssna på Harvey varje fredag eller söndag kl 13.00 på K103 Göteborgs Studentradio. www.k103.se eller 103,1 MHz.
True Grit
Regi: Joel & Ethan Coen
Mattie Ross pappa har blivit mördad av skojaren Tom Chaney, men ingen verkar vilja ta upp jakten på förrövaren. Den 14 åriga tjejen bestämmer sig för att själv anlita någon för att få rättvisa och hämd. Uppdraget antas motvilligt av den gamla sheriffen Rooster Cogburn som nu är en US Marshall. Längs med vägen möter de även Texas Rangern LaBoeuf som har ett eget intresse i Chaney. Coenbröderna ger oss här en Western som andas den gamla skolan a la John Wayne. Och det finns ju faktiskt ett orginal med den gamla westernhjälten som denna film är gjord efter, de sammanbitna. Det förtar på inget sätt kvaliten och känslan hos denna fantastiska film som nog avnjuts bäst på bio. Vi får se hur kraftigt Oscarsregnet blir över denna film som har nominerats i tio kategorier, bland annat bästa film, regi, manus (efter förlaga), manliga huvudroll och kvinnliga biroll. Det stör mig däremot att Hailee Steinfeld som Mattie nominerats för biroll, när hon är den som är filmens berättarröst och den som är med mest.
/Eva
Gullivers resor (3D)
Filmen är snyggt gjord, noggrann i detaljerna och underhåller emellanåt - men knappast ofta. Black spelar sitt vanliga tokiga jag med luftgitarrsolon och slacker-attityd vilket ibland känns helt malplacerat.
Jason Segels karaktär Horatio var oväntat tråkig. Allra roligast var General Edward, spelad av Chris O´dowd, som utan framgång försöker förföra prinsessan av Lilleputt (Emily Blunt).
Allt som allt en film med alltför få roliga sekvenser för att bli en lyckad komedi.
Två kaniner!
/Jonas
Tamara Drewe
Regi: Stephen Frears (The Queen, High Fidelity)
Med nyopererad näsa återvänder Tamara Drewe hem till sin födsloby för att ta hand om sin mors dödsbo. Den vackra svanen möter här sin barndoms fasor som ful ankunge. Här finns folket som retade henne och exet som dumpade henne. Lite hämdlysten är hon allt när hon sveper in med sin rockstjärnepojkvän och rör upp den annars lugna brittiska landsortshålan. En film fylld av ganska många karaktärer och den har förvånatsvis lite fokus på Tamara. Vi får lära känna henne för lite för att riktigt känna eller förstå henne. Däremot skilldras hennes granne Beth Hardiment, spelad av komikern Tamsin Greig, mycket bra. Hennes äktenskapskamp med en lamköttstokig författardiva är väl värd biopengen. En i övrigt mysig och oförargerlig film som underhåller bra för stunden. Skulle säkert funka bra som teaterpjäs också.
/Eva
Letters to Juliet
Men ibland räcker det faktiskt som sagt med några sådana inlägg eller side kicks för att strö lite röd, varm hjärteglans över en historia. eller som latenta men inte övertydliga budskap. då håller man begäret uppe.
I letters to juliette blir behovet mättat nästan inledningsvis och man förstår direkt att det här är inte bara är en kärleksfilm utan en film om kärlek från början till slut.
Huvudpersonen spelas av Amanda Seyfried från mamma mia, och heter i filmen Sophie, som förövrigt tycks fastnat i just den här romantiska genren, och hennes pojkvän Gael García Bernal som jag annars tycker är en duktig skådis men som överdriver sin något hysteriska karaktär på tok för mycket i den här filmen tyvärr.
Det börjar med att de här förlovade men långt ifrån nykära paret är på kärleks semester i Verona. Kärlekstaden personifierad.
Sophies pojkvän är dock kock och är alldeles utom sig över att utforska alla goda viner och smaker som Italien erbjuder medans Sophie läser till journalist och är betydligt mer kulturellt intresserad. Utan att dom egentligen grälar så mkt om det blir det ändå att de gör en hel del på egen hand.
Och det är när Sofie besöker den berömda romeo och julia balkongen och den där väggen nedanför där alla häftar upp kärleksbrev till julia. Det är så Sophie kommer i kontakt med en grupp volontärer som kallar sig julias sekreterare och som besvarar alla dessa gamla brev. Sophie joinar dessa kvinnor och bestämmer sig för att besvara ett gammalt brev som skrevs för 50 år sedan.
Plötsligt en dag dyker en brittisk kille upp, vansinnig över detta brev, som visar sig vara adressatens barnbarn. Kvinnan som skrev brevet och som i filmen presenteras väldigt trovärdigt och nyanserat av Vanessa Redgrave som bidrar till att filmen ändå håller måttet, trots en hel skog av förutsägbara klyschor och schabloner. Hon har i alla fall åkt dit för att på Sophies initiativ försöka hitta sin stora kärlek som hon inte sett på dessa 50 år.
Och så börjar deras gemensamma färd emot denne man, Lorentzo, som kanske inte ens lever längre. Sophie och Claire hittar varandra som mor och dotter medans hennes trulige sonson är ständigt skeptisk och negativ vilket ibland blir rätt roligt eftersom han inte överdriver sin roll som Gael Garcia Bernal. Dessutom så blir han, hur mycket han än försöker förneka det för sig själv, påtagligt hänförd av Sophie.
Filmen har alla romantiska ingredienser;
kärlek börjar alltid med bråk mellan Sophie och den Claires sonson (tror jag det är) och den här strävan efter att finna sin true love och tron på evig kärlek.
Det verkar som om filmen inte floppat vilket man annars kanske kan vänta sig av dessa smöriga sötsliskiga historier, och det med all rätt faktiskt. För den försöker någonstans inte bli mer än vad den just är; en varm och mysig verklighetsflykt i gammal klassik Shakespeare anda.
Men vad det gäller mina preferenser när det kommer till att få film att utlösa små fjärilar i magen och le sådär fånigt så krävs helt andra metoder.
Så mer än tre kaniner kan jag absolut inte ge den, men om man vill drömma sig bort till sol och vackra vyer och vara på gott humör även när eftertexten rullar så är den helt klart en sevärd rulle som finns att hyra i videobutikerna nu!
/Amanda ML
Betyg vecka 7
Bio-premiärer
True Grit - fyra kaniner
Gullivers Resor (3D) - två kaniner
Tamara Drewe - tre kaniner
DVD-premiärer
Letters to Juliet - tre kaniner
Harvey ger sig ut på små och stora äventyr
I din radio fredag och söndag 13.00. På riktigt. www.k103.se
Apflickorna
/Mio Lee Rapp
127 timmar
Mio Lee Rapp betyg:
Jonas Dalhgren betyg:
Jag dödade min mamma
Recenserat av: Mio Lee Rapp
Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult
Filmen handlar om att Åsa-Nisse bygger en "dunderpump" för att hämta upp vatten till hushållet, men hans superpump är så högpresterande att den istället drar upp olja från jordens inre. Invånarna i småländska Knohult vill förstås alla ha en del i kakan och utifrån kommer oljebolag och regeringen för att få sitt.
Jag har aldrig sett en Åsa-nisse film tidigare, kanske delvis för att när dom visats på tv och man läst tablåns filmresensioner så ligger betyget ofta stadigt mellan en överkryssad 1a och en 2a.
När jag fick klart för mig att det var Henrik Dorsin och Richard Ulvshammar som stod för manus blev jag dock plötsligt förväntansfull. Killarna är två av manusförfattarna till humorserien Grotesco, som i min mening är något av det roligaste som producerats inom svensk tv-humor.
Tyvärr kändes det som om de överpresterat något i nya Åsa-Nisse filmen. Humorn är oerhört flamsig, löjlig och barnslig - inte nödvändigtvis något som gör filmen tråkig eller dålig - men det blandades friskt med kluriga filmreferenser och något svårare humor vilket fick mig att känna att filmen kanske inte riktigt funkar för någon.
Filmen är packad med svenska "humor-skådisar", bl.a Henrik Dorsin, Johan Glans, Sissela Kyle, Maria Lundqvist, Allan Svensson och Claes Månson. Alla dessa skojfriska skådisar får förstås utrymme att spela över sina skruvade karaktärer medan mer etablerade skådisar som Kjell Bergqvist och Johan Rabeus får göra sitt bästa att hitta rätt i tolkningen av sina karaktärer. Bergqvist med bonnadialekt imponerade tyvärr inte.
Allt som allt en helt ok film utan några större ambitioner att bli uppskattad som en "bra" film. I slutlåten sjungs det till och med något i stil med:
"Du kanske inte inte tyckte filmen var så bra, men det struntar vi i och kommer till din biograf redan ida!"
Två kaniner!
/Jonas
Four Lions
Detta är en originell svart komedi som stundtals är riktigt, riktigt kul, framförallt tack vare de fem huvudkaraktärerna. Tyvärr är nivån ganska ojämn och filmen faller tyvärr något i betyg även om jag tycker att ett lägre betyg än tre vore helt obefogat.
/Jonas
Livet efter detta
Regi: Clint Eastwood
Tre olika personer i tre olika länder upplever nära kontakt med döden. Vi får följa den franska Marie som nästan drunknar i tsunamin och tror sig ha sett in i världen efter livet. Brittiske 10-årige Marcus förlorar sin tvillingbror och känner sig därefter helt identitetslös och ensam. Amerikanen George försöker lämna sin förmåga att kontakta döda bakom sig, för att istället fokusera på livet. Eastwood väver ihop samtida katastrofer som tsunamin och bombattentatet i London med livsöden som påverkas av dem. Det handlar lika mycket om vad som händer efter döden, som om dem man efterlämnar. Filmen börjar starkt och intensivt men tappar längs med vägen sin övertygelse och sitt grepp. Slutet är rent av överdådigt och krystat. Däremot har man lyckats mycket bra med de olika landsskildringarna. Den brittiska delen känns som den är gjord av Ken Loach och den franska (som dessutom är helt på franska) andas på samma sätt Cinéma francaise.
/Eva
Betyg vecka 6
Bio-premiärer
127 timmar - fyra kaniner (Jonas) / tre kaniner (Lee)
Livet efter detta - tre kaniner
Jag dödade min mamma - tre kaniner
Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult - två kaniner
Four Lions - tre kaniner
Harvey håller ut
Lyssna på Harvey på K103 - Göteborgs Studentradio varje fredag eller söndag kl 13.00 på 103,1 MHz eller www.k103.se.
The King's Speech
Regi: Tom Hopper (The Damned United, John Adams)
Priserna har regnat över denna film och fokuserat starkast på Colin Firth som den stammande brittiske prinsen Albert. De är absolut välförtjänta för rollprestationerna, men de höjer också förväntningarna på att filmen ska vara ett magiskt mästerverk. Även om detta handlar om en verklig händelse, ett gripande livsöde och en värld som man annars är helt utestängd från så håller det bara till en viss gräns. För i slutändan är detta ett långt besök hos talpedagogen. Dock ett mycket intressant, fachinerande och berörande besök.
/Eva
Betyg vecka 5
Bio-premiärer
The Kings Speech - tre kaniner
Trassel (3D) - fyra kaniner
Trassel
Inget trassel i Harveys tal
Harvey på K103 Göteborgs studentradio varje fredag och söndag 13.00 på 103,1 MHz och www.k103.se.