Betyg vecka 12

Premiär på bio:
 
The Hunger Games - 3 kaniner
 
Albert Nobbs - 2 kaniner
 
Hotel Marigold - 3 kaniner
 
Premiär på dvd:
 
Mildred Pierce - 4 kaniner

The Harvey Games

Det har blivit dags för världspremiär av filmatiseringen av den storsäljande bokserien The Hunger Games och Harvey är här för att rapportera om bioupplevelsen. Vi recenserar feel-good-dramat Hotel Marigold, där Englands mer erfarna skådespelarelit åker till Indien för att njuta av livet på höstens kant. Glenn Close, alias "the Bunny Boiler", har regisserat och spelar huvudrollen i kostymdramat Albert Nobbs, en film om en transsexuell kvinna i 1800-talets England. Kan det vara något? Vi pratar med regissörerna Lisa Belfrage och Marianne Gustavsson från ATMO. Just nu aktuella med dokumentären Alla Vilda, som följer Birgitta Stenberg på en resa genom livet. Dessutom diskuterar vi, med anledning av den senaste HBO-satsningen Mildred Pierce, miniserier som format. Tune in, turn on!

Betyg vecka 11

Premiär på bio:
 
Margin call - 3 kaniner
 
Hugo - 3 kaniner
 
W.E. - 3 kaniner
 
Premiär på dvd:
 
Play - 5 kaniner

Hugo tar Harvey till filmens historia

Martin Scorcese förlägger sin första 3D-film till Paris och 20-talet. Familjeäventyret Hugo har fått många lovord och priser och har många förväntningar att leva upp till. J.C. Chandor ger oss en inblick i världsekonomin i Margin Call, som tar med till dagen innan den stora krisen blev ett faktum på Wall Street 2008. Madonnas senaste film är ett romantiskt och delvis historiskt drama och heter W.E. Med anledning av denna premiär har det blivit dags att ta en titt på Madonnas filmrepertoar, både på och bakom duken. På dvd har denna vecka Ruben Östlunds Play premiär. En spännande lek med fördomar och intriger.

Harvey hör du alltid fredagar och söndagar kl 13.00 på K103.se eller 103,1 Mhz.

Betyg vecka 10

Denna veckan rörde sig bland mellanbetygen och lämnade Sean Penn som veckans vinnare.

Bio-premiärer

Kvarteret Skatan åker till Laholm - 3 kaniner

This must be the place - 4 kaniner

Yo, también - Jag med - 3 kaniner


DVD-premiärer

Lånaren Arrietty - 2 kaniner

Lånaren Arrietty


Yo, también - Jag med

Yo, también, är en spansk spelfilm från 2009 som konstigt nog inte kommit till Sverige förrän nu. och nu när den väl gör det så är det föga förvånande att det är på en biograf som hagabion som den går upp ikväll. bio roy och haga bion här i Göteborg är ju som känt specialerserade på så kallad smalfilm, det vill säga film som helt enkelt är lite för snäva till sin karaktär för att vare sig lyckas eller ens ibland vilja nå den breda publiken och den stora massan. Man brukar definiera dessa filmer som lite mer udda. Yo tambien är dock en så pass udda film att den sticker ut i mängden bland allt det udda.

Det är egentligen inte pågrund av historien i sig eller hur den presenteras för oss i form av foto och sceneri eller dialog. nej den är udda av den enkla anlendingen att huvudrollsinehavaren spelas av en kille med down syndrome. Och det är också just denna sjukdom ur såväl deras egen som betraktarnas förhållningsätt till den som liksom står i centrum för hela filmens essens. yo tambien betyder jag med, vilket ringar in den här kärnan ganska bra tycker jag . är en litet begrepp med stor innebörd i den här filmen.

Pablo Pineda som spelar huvudrollen tillhör den lilla skara med syndromet som har ”normal” intelligensnivå. Precis som sin rollfigur Daniel har han akademisk examen och jobbar med handikappfrågor på ett kommunalkontor (som dagcentret i filmen är anslutet till). Hans kollega Laura (Lola Dueñas) är ett vilset bombnedslag med en levande, exsenttrisk och spännande utstrålning men ett kaotiskt privatliv och en i grunden ganska bräcklig självkänsla.

En vänskap och en problematisk attraktion växer fram. Det udda paret speglas andra relationer omkring dem, dels en mellan två så att säga friska människor, nämligen Daniels storebrors normativa familjelycka samt den andra änden av spektrat som rymmer två av de danselever, båda med down syndrome och omgivningens skepsis till deras kärlek.

Det är stora existentiella frågor som ställs på sin spets. om rätten till ett eget liv oavsett förutsättningar men också vad det innebär att vara människa. vad är normalt. blir vi behandla efter hur vi blir betraktade. får man status utifrån hr man ser ut eller vilken intelligens man har och hur blir livet när dessa parametrar inte synkroniserar, som för daniel som inget hellre vill än att bli behandlad som vem som helst, som om han vore normal som han själv väljer att uttrycka det.

Omgivningens inställning och deras egen syn på sig själva problematiseras utan att det blir varken dokumentärt eller vinklat. jag gillar att budskapet i filmen varken försöker få oss att tycka synd om dem eller fördöma oss själva. Däremot lämnar den en absolut inte oberörd men dom två debuterande författarna Álvaro Pastor och Antonio Naharros låter en ändå liksom få vara ifred med de känslor som dyker upp vilket är en förmåga jag starkt värdesätter hos filmskapare. Filmskapare som med andra ord vågar tänka och skapa film out side the box och uppmärksamma fenomen vi kanske inte är vana vid att konfronteras med, men som fortfarande inte moraliserar eller läxar upp sin publik. det är liksom inte vad vi tycker o tänker som spelar roll utan att vi gör det.

tänk att en så liten skillnad inom oss, som en kromosom för mkt, kan betyda en så stor skillnad emellan oss.
det finns ingen aneldning att ge den här filmen något mindre än 4 kaniner

 

/Amanda ML

 
 

Kvarteret Skatan åker till Laholm

Smart absurd humor blandat med mysbuskis. Bitvis kan det kännas som att KS-gänget fogat samman en hop sketcher till något som enbart med god vilja kan kallas handling, men på något märkligt sätt fungerar det ändå!

Rekommenderas varmt till de som gillar KS. Men för de som inte gör det... tjaa... Det här är iallafall bättre än Reine & Mimmi i Fjällen.

/Jacob


This must be the place


Laholm must be the place for Hayao Miyazaki

Kvarteret Skatan åker till Laholm är premiären för humorgänget i filmform. Håller överföringen från tvformatet? I Cannes träffade Sean Penn de italienska filmarna Paolo Sorrentino och Umberto Contarello. Resultatet ser vi i This must be the place. På Hagabion ser vi det spanska dramat Yo, también - Jag med om om Daniel som har Downs syndrom och blir kär i en kollega. Vi slutar aldrig att förundras av Hayao Miyazakis animerade filmer. I samband med releasen av Lånaren Arrietty tittar vi närmre på den japanske filmmakaren.

Lyssna på Harvey fredag och söndag 13.00 på 103,1 MHz eller www.k103.se.

Betyg vecka 9

Mellan berg och dal och en dubbel 1a. Det är historiskt i Harvey!

Bio-premiärer

Nobels testamente - 1 kanin

Journey to the Mysterious Island - 1 kanin

The Artist - 3 kaniner


DVD-premiärer

30 minutes or less - 5 kaniner

30 minutes or less


Journey to the Mysterious Island (Journey 2 - the Mysterious Island 3D)

Journey 2 är en vidrig ursäkt för Dwayne "The Rock" Johnson att springa framför en blue screen i 94 minuter och skjuta bär från sina bröst. Usch.

Det finns inget mer att säga.

/Jacob

The Artist

Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman, James Cromwell
Regi: Michel Hazanavicius

En sann hyllning till filmens historia med Hollywood i fokus. Det var länge sedan det gjordes en stumfilm som de gjordes på 20-talet. Här får vi återuppleva ett annat sätt att berätta en historia än vi är vana vid idag. Där stora rörelser, miner och textskyltar för berättelsen framåt. Extremt välgjort och med en känsla av autensitet. Till och med formatet är annorlunda. Ingen widescreen här inte, filmen är i 1.37 : 1 format. Vi får följa George Valentin, en stumstjärna som får sin karriär i svajning av talfilmens entré. The Artist är samtidigt en framgångsaga på fall och en filmhistorielektion. Den enda svagheten är att man valt en lite banal och tråkig historia. Stumfilmer kräver inte enkla historier. Man hade lätt kunnat göra karaktärerna intressantare och berättelsen mindre förutsägbar. I slutändan är det viktigare än form, även om formen här är exceptionellt välgjord.

/Eva

Nobels testamente

Att recensera film är i regel alltid kul. men det går inte att sticka under stol med att visa filmer är roligare o snacka om än andra. för mig brukar det handla om de filmer man verkligen är exalterad över. Sedan kan själva exalteringen i sig både födas o uppstå ur det allra bästa eller det allra sämsta. Oftast är de just när man antingen vill övertyga alla om att detta är något man absolut inte bör missa – eller tvärtom, något man definitivt bör avstå. Den där klassiska 3 kanins kategorin, dom där medelmåttiga lite mediokra, varken eller filmerna är nog de allra svåraste att föra långvariga ressonemang kring.

Därför tänkte jag, när jag gick ifrån biografen igår kl halv 3 på dagen, att det här, det här ska bli kul att fullständigt massakera. det finns något subtilt roande i att verkligen såga filmer. Men ack vad jag misstog mig. För grejen med den här svenska filmateseringen vid namn, Nobels Testamente, baserad på boken av Liza Marklund med samma titel, är liksom inte dålig på det där sättet som paradoxalt nog brukar vara kul att verbalt kunna dra ner i gyttjan. Nej, den här filmen är så beige, meningslös o tråkig att den till o med blir tråkig att snacka om. Men jag skall göra så gott jag kan.

Först o främst; jag har aldrig varit ett Liza Marklund fan. Så den här filmen har snarare givit mig ytterligare en anledning att fortsätta hålla mig borta från hennes böcker. och vad det gäller den här filmen så tror jag att det är högst otroligt att den kommer få fina omdömen och höga betyg, iaf av oss professionella recensenter (höhö) Nobels testamente regisseras av dansken Peter Flinth, som också står bakom Arn-filmerna. Filmen är den första i en serie av sex stycken som bygger på Liza Marklunds böcker. och Helena Bergström har fått ge plats åt Malin Crepin som nu spelar centalfiguren, journalisen och tvåbarnsmamman Annika Bengtzon.

Filmen inleds på Nobel fetsen. Alla dansar o är glada efter den årliga prisutdelningen. Huvudkaraktären Annika Bengtzon, blir uppbjuden av en främmande man o allt verkar frid o fröjd. Tills hon råkar dansa in i en kvinna som passerar förbi, iskalt med nåt guldigt gere. Strax därefter hör man två dova ljud och i samma veva faller två gäster handfallet ner på golvet med blod som sakta börjar sippra ut på golvet under dem. en av dem är den israeliske Nobelpristagaren i medicin, Aaron Wiesel, och den andra är Nobelkommitténs ordförande Caroline von Behring. Och utan att egentligen undersöka saken, förutsätter hela den mediala och polisiära världen att det självklart var Aarons stamforskning som var motivet och att han var det primära offret och hela terrorist mellanöstern alkaida karusseln snurras igång. Caroline Von Behring ses mest som någon som var på fel plats vid fel tillfälle. Något Annika starkt betvivlar vilket i sej är anmärkningsvärt, att hon är den enda som förstår att de är inne på fel spår.

Annika Bengtzon blir hur som helst intagen av polisen som vittne. Men själv är hon journalist på kvällspressen och verkar mest stressad över att få börja skriva om det som hänt så att hennes story säljs först av allas. Något hon blir förbjuden att göra, genom något så kallat yppandeförbud.
istället får jobba på nöje för att åtminstone få göra ett portätt av denna Caroline von Bering, för att ju egentligen lyckas smussla sej in i alla de maktkamper som finns inom denna nobels hierarksika ledning och komitee. och mötet med chefen på denna redaktion som spelas av Pia Johansson är förövrigt det enda färgglada i hela filmen.

Efter nobel festen dör en efter en, ofta just de personer man hade som skäligen misstänkt. Hela upplägget är ju lite beck sådär, man skall sitta o gissa vem som är mördaren tills de spekulera i vem man bör lita på eller ej.
och även om den inte är oförutsägbar så blir det enda aldrig spännande. och historien är så tunn. Dialogen är bristfylld men det jag stör mig mest på är nog skådespeleriet. Visst, många är duktiga o gör så gott de kan av sina karaktärer. men eftersom huvudpersonen, denna Annika Bengtzon är så vansinnigt svår att tycka om eller få förtroende för är det svårt att tänka på nåt annat eftersom hon trots allt är med i de allra flesta scener. Det är dessvärre helt i hållet Malin Krepins fel, och att just hon skulle ha så svårt för att övertyga sin biopublik förvånar mig, eftersom jag minns att jag var högst imponerad av hennes insats i filmen I skuggan av värmen från 2008 tror jag, där hon spelar en herionmissbrukande väktare mot Joel Kinnaman i en väldigt gripande rolltolkning. Här känns hon mest som en löpsedelskåt två barns mor vars motiv till denna intensiva mördarjakt och enträgna inblandning i det arbete som ju egentligen är polisens uppgift förblir iövrigt förblir oklar. En uppgift som å andra sidan är under all kritik. Sådär trångsynta och inkompetenta poliser hoppas jag verkligen inte finns på riktigt för allt det som man tycker att de borde kunna räkna ut med lilltån eller åtminstone ta upp till diskussion kommer varje gång som en stor överrakning. Åh, det finns så många enerverande luckor och orealistiska händelseförlopp att man nästan får hålla sig för skratt ibland. Som när Annika, tillsammans med en av de kvinnor som arbetade tillsammans med den avlidna Caroline von bering innan hennes död, sitter inne i Carolines gamla kontor o försöker häcka sig in på hennes dator o mail, o av alla lösenord denna kvinnan kan tänkas ha haft gissar hon givetvis rätt.

Jag anser att det här är en film som inte fyller någon form av funktion eftersom den knappt är spännande, vilket ju i grund o botten är det basala syftet.
 
1 kanin
 
/Amanda ML
 
 
 

Gör The Artist Harvey stum?

Dags för årets storvinnande film att visas på våra biografer. Stumfilmen The Artist många hyllningar lovar gott. Ett nytt fall för Liza Marklunds Annika Bengtzon dyker upp i Nobels testamente. Denna gång med Malin Crépin som den vassa journalisten. Journey to the Mysterious Island (som även heter Journey 2 - the Mysterious Island 3D) är ännu en filmatisering av Jules Vernes böcker i 3D. Äntligen kommer Ruben Fleischers nya film till Sverige. Precis som i Zombieland är det Jesse Eisenberg som har huvudrollen i 30 minutes or less. Dessutom en sammanfattning av Oscarsgalan som sändes i söndagsnatt.

Harvey hör du alltid fredagar och söndagar kl 13.00 på K103.se eller 103,1 Mhz.

RSS 2.0