Betyg vecka 8

Denna vecka konstaterade vi att veckans storfilmer på bio inte riktigt höll det mått de borde med tanke på vilka stora trummor man slått på för dem.

Bio-premiärer

Nine
 - två kaniner

Percy Jackson och kampen om åskviggen - två kaniner

I love you Philip Morris - tre kaniner

Jag köpte en regnskog - tre kaniner


DVD-premiärer

Law abiding citizen
 - fyra kaniner


Law abiding citizen

Vad gör man när det rättssystem man förlitar sig på inte ger de domar man förväntar? När de man älskar inte får den upprättelse som deras förövares straff skulle ge. Får man ta lagen i egna händer? Och om man som laglydig inte kan få de utövande att se de brister som finns i systemet måste man då bryta mot dem för att få reflektioner eller reaktioner. När Clyde Sheltons (Gerard Butler) familj blir mördad, sätter han sitt hopp till åklagaren (Jamie Foxx). Åklagaren i sin tur förhandlar istället med mördarna för att åtminstonde få en garanterat fälld och ännu en seger i sitt register. Clyde känner sig sviken och lurad och hans hämndresa är skoningslös, välplanerad och svårstoppad.

Filmen är spännande från start till slut och förvillar sig inte in i en exploderande, pang-pang action. Istället får vi en genomtänkt thriller som ifrågasätter moralen hos karriärssugna jurister och det något kantiga rättsystemet som ibland glömmer bort att människor inte kan behandlas som paragrafer. Välspelad kraftmätning mellan Jamie Foxx och Gerald Butler.

/Eva 

Nine

Med så många kända skådespelare i en och samma film är förväntningarna höga. Fler garanter på att resultatet ska bli bra. Bland skådespelarna och produktionsteamet finns minst 12 Oscarsvinnare. Alla dessa bitar kommer garantera att det på förhand finns ett stort intresse för filmen och att även många kommer se filmen för att se just sin favorit. Men när så många stjärnor ska få plats inom samma två timmar blir det trångt om utrymmet. Karaktärerna blir grunda och stereotypa. De får inga egna liv utan fyller bara ett syfte för att berätta något i en scen och sedan försvinna ur historien.

Denna musikal om Guido Contini bygger på boken bakom Broadwaymusikalen som i sin tur bygger på Fellinis 8 1/2. Detta är en hyllning till filmen men också till Fellini och hans filmer. Att denna film heter Nine beror på att 8 1/2 var Fellinis nionde film. Lite väl långsökt tycker jag, eftersom det egentligen inte har något med denna film att göra. Satt länge och försökte räkna huvudrollerna för att se om de var nio men fick dem varje gång till åtta. Guido och hans sju kvinnor. 

Vi möter Guido dagarna innan hans nya film ska börja produceras. Problemet är att han ännu inte vet vad den ska handla om. Han söker tröst hos kvinnorna i sitt liv. Både i tanken och i livet. Han träffar sin fru, sin älskarinna, sin beundrare, förtrogna och musa. Han tänker på sin döda mamma och horan han vurmade för som barn. Varje kvinna har i filmen tilldelats sitt eget musikalnummer. Ett nummer som visar vilken roll de spelat i den store Guidos liv. Självklart ska musiken och framförandena vara centrala i en musikal, men här har man tappat allt mellan de olika numrena. Det känns som jag tittar på musikvideos. Och precis som de flesta musikvideos är det centrala den kvinnliga skönheten och kvinnan som en roll. Här finns inga riktiga kvinnor bara olika roller kvinnor ska spela. Honn ska antingen vara mamman, förförerskan eller helgonet. Aldrig en person med en riktig personlighet. Bara yta och en stämpel. Man vill spegla Fellinis Italien men har fallit i fällan för Berlusconis tutttv. Till skillnad från Rob Marshalls förra musikal, Chicago, där historien förstärktes och lyftes fram av musikframträdandena, har man här helt enkelt nöjt sig med dem. Förlitat sig på att så många stjärnor som möjligt är en genväg till en garanterad succé.

/Eva 

Percy Jackson och kampen om åskviggen

Percy Jackson spelas av ett nytt litet tonårsstjärnskott vid namn Logan Lerman. Percy går på highschool och är en helt vanlig tonårsgrabb som inte är medveten om att han är en halvgud, son till havsguden Poseidon. Filmen handlar i kort om att Poseidons bror Zeus har blivit av med sin åskvigg (sitt mäktiga blixtvapen) och plötsligt misstänker han och den tredje brodern Hades att det är Percy som har snott den. Så Percys morsa blir tagen till dödsriket av Hades och han blir utpressad att ge Hades åskviggen i utbyte mot sin mor, samtidigt som Zeus ger en deadline till Percy och hotar med krig.

En tråkig sak med den här filmen är att den faktiskt skulle kunnat vara lite häftig och spännande. Men istället går hela filmen ut på att Percy ska få tag på tre stycken pärlor som gör det möjligt att fly från Underjorden så fort dom räddat Percys mamma. Jag efterlyste ju mäktiga gudar med häftiga krafter som fightas och ett närmast episkt äventyr! but noooooo, det blir en skitfilm med en snorunge och hans sidekick som är ungefär lika skön å kolla på som Jar-jar Binks i Star Wars.

Manuset är så dåligt emallanåt att jag undrar var korrläsarna och feedbackpubliken gav filmmakarna för respons egentligen. Lyssna på den här helt onödiga detaljen; Percy får förklarat hur det kommer sig att han inte blivit upptäckt och informerad om sitt ursprung tidigare. Då är det så att hans mamma gift sig med en illaluktande idiot för att sluskens vidriga odör spritt sig till Percy och gjort det möjligt för honom att förbli oupptäckt (!). sinnessjukt dåligt.

Det finns fler riktigt dumma manusbloopers, men om du nu har tänkt att se filmen kan jag tyvärr inte avslöja dom utan att avslöja filmens slut.

När filmen krutar på och Percys krafter blommar ut så är det ju meningen att man ska fyllas av en välbehaglig känsla - en underdog som sticker upp och använder sina nyfunna krafter till att bekämpa ondska. Men istället blir man äcklad av Lermans självgoda flin och önskar att dom börjat om på nytt och levererat en helt annan film.

Att jag ändå ger filmen två kaniner får väl bero på att storyn ändå ligger mig helt i smaken. jag älskar äventyr och gudar och halvgudar med olika skills, så trots att filmen i min smak är dålig finns det en ändå en viss behållning att finna. 

/Jonas

I love you Philip Morris

Jim Carrey tar stor plats. Det är svårt att vara den andra stora rollen i hans filmer, för han tar lätt över och stjäl hela showen. Detta är definitivt fallet i I love you Philip Morris. Ewan McGregors karaktär är mest med i titeln. I övrigt är han väldigt blek och frånvarande. Ett alibi för Jim Carreys handlingar. Det gör filmen obalanserad. Detta är en enmansföreställning utan en riktigt vettig röd tråd. En stapling av roliga, vansinniga scener som visar upp Jim Carreys humorregister. Många delar är underhållande, färgstarka och galna. Jim Carrey har ju trots allt tränat på rollen som notorisk lögnare några gånger. Det räddar filmen som annars hade tappat bort sig helt. Den kunde ju också fått haft en lite mer realistisk och mindre överdriven gestaltning av gaykillar. Men det hade jag inte förväntat mig, så det tänker jag denna gång se mellan fingrarna med. Det märks att filmskaparna är nöjda med att de tar upp ämnet och känner sog vågade som gör det. Jag kan låta dem ha den vanföreställningen intakt.

/Eva

Jag köpte en regnskog

Filmen bygger på minnet från att som 8 åring varit med och samlat in pengar till att rädda regnskog. Vi får följa hur Jacob Andrén återkommer till sin gamla skola, går genom organisationer och myndigheter för att försöka hitta den regnskog som hypotetiskt sett ska finnas kvar. Jacob är fast besluten att försöka hitta regnskogen, för finns det annars någon idé med att försöka hjälpa andra? Färden bär av mot Costa Rica och Nicaragua allt för att hitta regnskogen.
Resan blir både intressant och spännande, det känns som att regissörerna Helena Nygren och Jacob Andrén gjort en resa som många andra skulle behöva göra. En resa för att förstå hur komplext och stort allt kan vara.
Vi får dels en personlig skildring av en historia som delas med många andra svenskar som växte upp under 90-talet. Men vi får också och verklig och fin dokumentär om hur illa det är med regnskogen och det folk som lever där.
Frågan "Är det värt att försöka rädda regnskog?" är befogad idag då allt tycks så svårt och många kanske tappat lite tro på godheten. En charmig och enkel dokumentärfilm som kopplar samman igår med idag. Förhoppningsvis så får vi se flera liknande produktioner i framtiden. Och du som en gång varit med och samlat pengar för att rädda regnskog borde absolut se den.
Regi: Helena Nygren & Jacob Andrén

/Mio Lee Rapp


Storfilmer i Harvey

Det kommer alltid ett gäng amerikanska storfilmer i februari. En blandning av de Oscarsnominerade filmerna som ännu inte kommit till Europa och de som nästa år troligen kommer finnas med på nomineringslistorna. Vi har sett Jim Carrey och Ewan McGregor i I love you Philip Morris, Daniel Day-Lewis tillsammans med (nästan) Hollywoods samlade kvinnliga elit i Nine och nya flickidolen Logan Lerman i Percy Jackson och kampen om åskviggen. På Hagabion är det denna veckan premiär för dokumentären Jag köpte en regnskog. Dessutom har vi sett actionladdad katt och råtta lek mellan Jamie Foxx och Gerard Butler i dvdsläppet Law Abiding Citizen.

Lyssna på Harvey fredag och söndag 13.00 på 103,1 MHz eller www.k103.se.

Filmaffisch

Du och jag

Det här är historien om ett relativt ungt tyskt par, Gitte och Chris som har lånat Chris föräldras hus på Sardinien och är där på semester i kombination med ett eventuellt byggprojket för Chris som är arkitekt. Gitte och Chris är som vilket kärlekspar som helst, och det här är ett relationsdrama som vilket som helst, men ändå inte.

Det vilar något så äkta och ärligt över deras spelade känslor för varann att man faktsikt ibland glömmer bort att de bara existerar i filmen. man glömmer till och med bort att det faktsikt är en film man tittar på. Inte för att regissören kör på den klassiska dokumentär berättar-tekniken utan för att allt som sägs och görs bara känns så otroligt självklart. Snarare en variant av dolda kameran. som om de inte visste att de hela tiden blev filmade. ibland kan ju skådisar prestera exeptionellt bra men så sitter man ändå med en känsla av att de någonstans ligger en ansträngning och en strävan bakom det där exeptionella. Någon slags synlig medvetenhet över att de just är skådespleare och måna om att prestera därefter. Här syns inga sånna intentioner, de liksom bara är. De pratar, de älskar, de bråkar, de äter, de försöker hålla god min på parmiddagar de går på utflykter, tja, allt sånt som kära par gör på semester. Och jag vet inte, kanske beror detta på att filmen faktiskt är tysk, att det är svårare att urskilja fel och brister, i ett iallafall för mig såpass främmande språk, men någonstans tror jag ändå på det här universellt mätbara när det gäller kvalité i filmvärlden.

Oavsett hur bra de spelar och hur kära de till en början verka vara så ligger, rent handlingsmässigt, skon och skaver någonstans. Det första tydliga tecknet kommer efter att Gitte och Chris har så att säga idkat samlag. Gitte säger; Jag älskar dig. Chris besvarar detta statement genom att säga "du gör mig så lycklig, jag är så glad att jag har träffat dig. Förvisso fina ord med stort budskap men ändå inte vad Gitte verkar vilja höra. Hon berättar i en senare scen att hon ibland önskar att hon hade varit annorlunda för Chris. att hon ibland önskar att hon hade kunnat få lära känna honom som någon annan och se vilka sidor han hade visat då.

Annorlunda är förövrigt ett väldigt passande ord för att beskriva Gittes karaktär. Hon säger det hon tänker och inte alltid det folk vill höra, hon klär sig och ser ut helt efter humör och skrattar lite för mycket åt sina egna skämt. Lite brist på förmågan att kunna anpassa sig kan man väl enkelt uttrycka det. Något som verkar genera Chris som i sin tur är mycket mer restrektiv, blyg och tillbakadragen i sitt sätt. Fenomenet blir extra tydligt när de är på parmidddag med Hans, nån form av bekant och kollega till Chris, och hans fru som dom stöter ihop med på ön och som verkar väldigt lyckliga ihop. Gitte lyckas inte dölja sitt ogillande inför dessa människor som Chris verkar vilja göra ett gott intryck på, och hon är lite för rak och ärlig och lite för ohämmad. Lite för fel i vissa sammanhang helt enkelt.

Intrigmässigt sker egentligen inte så mycket och det är väl kanske därför jag inte lägger så stor vikt vid dom här mer praktiska omständigheterna, jag tycker dom är ganska orelevanta i sitt sammanhang. Fokus ligger helt klart på deras relation som vi får lära känna in på bara skinnet och på den oidefinierbara osäkerhet inför varandras tillkortakommanden som succesivt växer fram emellan dem och som märkbart tär på relationen. Hon med sitt stora kärleksbehov och sin öppna tillgivenhet och han med sin trevande osäkerhet och avvikande. Det är intressant hur man först plågades av hur avståndtagande Chris blir gentimot Gitte och hur öppet han visar sitt ointresse samtidigt som man lever sig in i hans känslor och önskar liksom honom att hon bara kunde tagga ner lite på sin starka personlighet och inte vara så himla efterhängsen. När hon sedan precis som man ju ville, faktsikt börjar normaliserar sig och anpassa sig efter vad hon tror att han skulle uppskatta önskar man bort hennes nya identitet och längtar tillbaka till den gamla glada genuina Gitte.
 
Deras otillräckligheter och olikheter speglar hela tiden deras sätt att vara emot varandra och man känner med dem utan att ta parti för någon. Snarare så att man vill hoppa in i dem och agera åt dem båda två i hopp om att få förhållandet att funka som dom vill och som man som biopublik kommer på sig själv med att också så intensivt vilja. Dialogen dem emellan är strundom rapp och roande och stundom outtalatat sårande och framförallt så finns det finns hela tiden så mycket att "läsa mellan raderna" som man säger. 

Visst det är en lång, seg film och gillar man snabba klipp och action skall man absolut inte köpa biljetter till den här men om man placerar den i sin rätta changer så finner jag inget rättvisare betyg är 4 kaniner. Då skall ändå tilläggas att jag först var fast besluten vid 3 men ju längre tiden går och ju mer jag funderar kring den, desto mer växer den. Lite överasskad är jag själv faktiskt för jag trodde först inte att det var en sån film vars intryck liksom skulle fastna i minnet eftersom den ju i grund och botten är så tillintetsägande. Men där sitter den än och för er som också skulle vilja ha den där kan ni springa till Hagabion ikväll för att skratta, gråta och fundera kring kärlekens ändlösa dilemman.
 
/Amanda ML


Orphan

Eftersom detta är en skräckfilm så bygger ju handlingen på spänning och eftersom den bygger på spänning så blir det ju inte så spännande och se den om jag avslöjar för mycket om dess handling.


Men i korta drag följder den i stort sett samma klassiska mönster som alla skräckfilmsregissörer, i det här fallet Jaume Collet-Serra, verkar ha anammat sedan The Ring. Det här "onda barnet konceptet" verkar fortfarande väldigt populärt. I det här fallet är det onda barnet en 9 årig flicka som heter Ester och adopteras av två föräldrar, Kate och John Coleman som redan har två unga barn men verkar vilja ha ett tredje för att kompensera den sorg de båda bär på efter att Kate sedan 1 år tillbaka födde ett döttfött barn. Chris verkar lägga ganska mycket skuld på Kate för det här eftersom hon är en gammal alkoholist och även om det egentligen aldrig helt uttalas så verkar förlusten bero på just det faktum att hon troligtvis drack under graviditeten. I övrigt verkar familjen lycklig och sammanhållen.

Kate och Chris åker till ett barnhem och fastnar direkt för en speciell liten ryskt adopterad flicka, väldigt artig och vuxen för sin ålder. Men Ester är inte så oskyldig som hon verkar och det är ingen hemlighet från början till slut. på postern till filmen står det: "There's something wrong with Esther" Och ja, det kan man lugnt säga. något är fel på henne även om man från början inte förstår varför hon har så onda avsikter. Ester lyckas dock med sitt blida sätt och sin timida uppsyn manipulera hela familjen att tro att hon är guds bästa barn förutom modern som börjar ana oråd. Det börjar hända massa konstiga saker. Folk skadas och dör till höger och vänster och Ester tycks alltid vara på plats där olyckorna sker. Men hon är ju bara ett barn, så det är klart att ingen till en början lägger skulden på henne. Ester är förvisso väldigt annorlunda och ologiskt rationell och mogen och hon verkar dessutom väldigt mån om pappan i familjen o fjäskar hela tiden för hans uppmärksamhet, vilket leder till att även han hjärntvättas och hela tiden tar Esters parti gentimot modern och andra som ifrågasätter hennes beteende. Och det är just det här som blir obehagligt, för eftersom vi som tittar hela tiden vet vilka sjuka saker hon säger och gör så sitter man hela tiden och hoppas på att hon skall avslöjas.

 

Det är ingen hoppa till eller titta under sängen innan man lägger sig skräckfilm men den är suggestivt jobbig att se och visst blir man riktigt rädd emellanåt. Mest för att den hela tiden håller sig inom ramen för sånt som faktiskt skulle kunna hända. Den blir aldrig så där löjligt överdriven med massa orealistiska inslag. Inte ens i slutet under upplösningen flippar den ut, vilket gör att jag ändå faktiskt tycker att den är ganska läskig.  Det är bra skådisar med, mamman Kate spelas av Vera Farmiga som vi har sett spela mot Leonardo Dicaprio i The Departed och Chris spelas av Peter Sarsgaard som bland annat medverkat i Boys dont cry, för att inte tala om lilla Ester som spelas av 11-åriga Isabelle Fuhrman som spelar lika sjukt bra som hon är sjuk i filmen. jag har inte sett henne i nåt annat faktiskt men det lär väl inte dröja innan hon dyker upp på duken igen, förhoppningsvis i en godare variant den här gången. hon är i alla fall någon att räkna med i framtiden.

Filmen känns ibland mer som en bra thriller än en bra skräckis men oavsätt vad så fyller den sin funktion; man blir rädd. Inte jätterädd men tillräckligt för att skrämma både mig och 3 kaniner. Bra manus, snyggt filmad och ovanligt trovärdig med kalla kårar i de rätta lägena, framförallt i slutet.


/Amanda ML



9

Shane Ackers film om den levande trasdockan 9 var från början en kortfilm på 11 min. Nu har han fått broderat ut den till en långfilm om de små numrerade dockornas kanmp mot de onda maskinerna som tagit över jorden och dödat alla människor. Kanske har han tänjt historien lite för mycket, för den är lite tunn och inte så engagerande. Jag förstår däremot var energin i stället lagts, för denna film är en fröjd för dig som gillar animering och dockfilm. 9 och hans polare 1-8 lever i människornas gamla värld och tillverkar det de behöver av skräp. En del av en sax blir ett svärd, en skål en båt osv. En fantasifull och spännande film för de lite mindre. Mig lämnar den med en otrolig lust att spela Little Big Planet.
 
/Eva


I love you Beth Cooper

Regi: Chris Columbus
I rollerna: Hayden Panettiere

I love you Beth Cooper är amerikansk ungdomskomedi när den är som allra sämst. Filmen är så dåligt skriven, regisserad, klippt, spelad...ja you name it, att det känns som om skådespelarna själva ångrar att de ställde upp på filmen när de gestaltar sina karaktärer.

En film som ger en plötslig huvudvärk och ångest över att man inte gör något annat än att se på filmen.

Booooo!

/Jonas



Shutter Island

Leonardo DiCaprio, Michelle Williams, Ben Kingsley, Mark Ruffalo, Patricia Clarkson, Max von Sydow
Regi: Martin Scorsese

När en patient försvinner från mentalsjukhuset Ashecliffe Hospital tillkallas U.S. Marshal Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) för att undersöka vad som hänt. Hur kan en inlåst mörderska försvinna från den välbevakade otillgängliga ön? Teddy känner sig motarbetet av personalen och främst av överläkaren John Cawley (Ben Kingsley). En storm drar in över ön och försvårar deras arbete och möjligheten till hemfärd. Teddy plågas samtidigt av minnesbilder från sitt förflutna. 

Scorsese har här skapat en otroligt intensiv miljö där vi omedelbart sugs in i historien och bit för bit får en aning om vart vi är på väg. En resa som är nästan omöjlig att förutspå, som skrämmer men samtidigt fascinerar. En av de bästa filmerna i år.

/Eva & Kennet


Betyg vecka 7

Högt och lågt i veckans Harvey. En måste se och en se upp för film!

Bio-premiärer

Shutter Island
 - fem kaniner

Du och jag - fyra kaniner


DVD-premiärer

I love you Beth Cooper
- en kanin

9 - tre kaniner

Orphan - tre kaniner


Harvey siar om framtiden

Harvey blickar framåt och ser vad vi har för filmer att vänta under våren. Vad ser vi fram emot och vad känns som en gäspning? Vi har sett Martin Scorceses omtalade Shutter Island och tyska relationsdramat Du och jag som nu har biopremiär. Bland dvdsläppen recenserar vi 9, Orphan och I love you Beth Cooper.

Du hör Harvey fredag och söndag kl 13.00 på 103,1 MHz eller www.k103.se.


Sunny Standup

Framför och bakom scenen på humorturnen Sunny Stand-up 2009. Med Peter Wahlbeck, Özz Nujen, Thomas Järvheden, David Batra, Måns Möller mfl.

/Kennet

Linje 1 2 3 kapad

Här ser vi den klassiska tvekampen mellan det onda och det goda. Ett gisslandrama som förs framåt med hjälp av skurken och förhandlarens samtal. På den goda sidan ser vi Denzel Washington och på den onda John Travolta. I exakt samma typ av roller de gjort så många gånger förr. Här bjuds inte på många nyheter eller vändningar. Snarare har vi sett det förr med tanke på att det är tredje gången detta actiondrama filmas. Första gången var 1974 och andra gången 1998 (då med Donnie Wahlberg i en mindre roll). I orginal heter de alla tre The Taking of Pelham One Two Three och syftar på det tunnelbannetåg som kapats. Men trots att det gjorts förr underhålls jag av denna smarta, snygga intrig som håller högt tempo och levereras med bra dialog. Washington och Travolta vet hur de ska leverera och verkar trivas med rollerna. New Yorks tunnelbana är dessutom en snygg och kraftfull miljö att röra sig i.

/Eva

Looking for Eric

Regi: Ken Loach

Loach är den engelska diskbänksrealismens mästare och största förespråkare. Detta är inget undantag. Kul gästspel av Eric Cantona som sig själv.

/Kennet

Flickan

En flicka blir lämnad hos sin oansvariga faster när hennes föräldrar arbetar med ett SIDAprojekt i Afrika över sommaren. Hon övertygar sin faster, som hellre vill segla med sin pojkvän, att hon klarar sig bra på egen hand. Detta är upptakten till en mer realistisk version av Ensam hemma. En poetisk och nostalgisk berättelse från det tidiga 80-talets landsortsSverige. Där sommarlov var skrubbsår på knäna, högt gräs, jordgubbssaft i glastillbringar, höskulle och myggsår. Vad gör en blyg och ganska ensam 10 årig flicka när hon är sin egen herre? Vad fyller hon dagarna med? Hur klarar hon av att handla, laga mat och allt annat som de vuxna normalt sköter. Hur lång tid tar det innan någon märker något, och vad händer då? Detta är en fin skildring av ett barns uppfattning och interagerande med vuxenvärlden. Om att vara ensam, känna sig utanför och bortglömd, men samtidigt kunna fatta egna beslut och märka att man kan göra sig hörd bland andra. Njut av denna stilla svenska sommarstund.

/Eva

Himalya, where the wind dwells

Medelålders koreansk affärsman, Choi, som åker till Himalaya på Nepalesiska sidan. Först förstår man inte riktigt varför men i samma lugna mak som filmen går framåt så får vi veta.

Det märks att den är väl genomarbetad, känsla av verklighet i det arbete som utförs i filmen. Som tittare upplever dig vara mitt i händelsen eftersom att du oftast har Choi rak framför dig. Avstånd till omgivningen förstärker känslan av att vara en medresenär och betraktare och Choi som i sin tur också är en betraktare ger mig inte riktigt någon tillfredsställelse, därför att han är för mycket yta och för sluten, som filmen i övrigt.

Inget spännande händer och det är väl inte heller filmens mening. Här finns inga förklaringar till varför, bara ett varande med långa tagningar som tycks säga ”så här är det”. Såhär ser det ut. Så här är livet just nu, de här är minuterna som passerar. Det är vilsamt men också utdraget.

I den här filmen känns allt autentiskt och inget som kuliss. Skådespelet från den nepalesiska familjen är fantastiskt. Vilket jag tyvärr inte riktigt kan säga om Min-sik Chois insats som blir lite väl mycket "bekymmersrynka mellan ögonen". 

Koreansk/nepalesiskt drama
Regi & manus: Soo-il Jeon
Huvudroll: Min-sik Choi

/Mio Lee Rapp


Betyg vecka 6

En mellanvecka med många mellanbetyg. Svensk film slår högst. Här är resultaten från veckans recensioner.

Bio-premiärer

Himalya, where the wind dwells
- tre kaniner

Linje 1 2 3 kapad - tre kaniner


DVD-premiärer

Sunny Standup
- två kaniner

Flickan - fyra kaniner

Looking for Eric - tre kaniner

Harvey gottar sig

Hagabion är det denna vecka premiär för Himalya, where the wind dwells. Vi har dessutom sett remaken Linje 1 2 3 kapad, Ken Loachs drama Looking for Eric, Acnes första långfilm Flickan och humoralstret Sunny Standup på dvd. Vi gottar ner oss i biogodisets värld. Vad är passande och vad är förbjudet?

Du hör Harveyfredag kl 13.00103,1 MHz eller www.k103.se. Reprisen rullar kl 13.00 på söndag.



The Men who stare at goats

Det är inte alltid en bra idé med många kända skådespelare i en film. Det ökar självklart intresset för filmen. Fler dragplåster som drar besökare till biograferna. Men de stora stjärnorna måste få plats i historien, inte överspegla varandra och dessutom ha ett syfte med sin närvaro. Inte bara just locka tittaren. I The men who stare at goats får vi se många bra rollbesättningar och skådespelarprestationer. Man har en bra historia i grunden som är upplagd för att roa och fashinera. Inte minst med tanke på att det faktiskt finns en verklighetsförankring i historien. Amerikanska militärens försök att utbilda tankeläsande och tankestyrande krigare är som upplagt för en rolig filmatisering.

I filmen får vi se bitar av den här händelsen återberättas. Många roliga och fashinerade händelser som vävts ihop till en film. Filmen vilar tungt på skådespelarnas gestaltning av sina karaktärer och absurditeten i stundens händelser. Det är ofta roligt och välspelat. Den övergripande historien har dock blivit lidande, lämnats ganska ihålig och handlingsfattig. Man bryr sig inte så mycket om vad de olika scenerna ska leda fram till utan funderar mest på vad nästa roliga eller galna inslag ska vara. Det saknas ett drivande manus och ett mål att sikta på så filmen hade fått en sammanhållning och drivkraft för tittaren att följa. Nu blir det mer en stonerfilm med många lustiga inslag.

/Eva

The Ugly Truth

Kärlek börjar alltid med bråk verkar vara ett av Hollywoods motton. Och hur olika två människor än är så kan kärlek alltid uppstå, och det är ju en fin tanke. Men när man jobbar så hårt man kan på att göra personerna till varandras motpoler så att de initialt ska hata blotta tanken på den andre tappar man min tro på det självklara kommande händelseförloppet. Abby Richters letar efter den perfekta mannen att dela sitt liv med. Men hennes högt ställda krav har gjort henne till den eviga singel-tjejen. När hennes morgonprogram anställer Mike Chadway som relationscoach möter Abbey en person som är precis raka motsatsen till vad hon söker. En fullfjädrad mansgris. Trots detta låter hon honom bli sin guide i hur hon ska vara för att träffa Mr Right och behålla honom. Filmen försöker visa upp vad kvinnor och män egentligen vill ha av varandra och hur man vill att ens partner ska vara. Och genom att kalla filmen The Ugly Truth försöker man komma runt att allt man säger med filmen är både ansett som politiskt inkorrekt, fördomsfullt och stenåldersfilosofier. Det är en hemsk sanning, men så här tycker och tänker vi alla, män som kvinnor. My ass! Detta är en Harlequinroman på film. Det enda som räddar den från ett fullkomligt bottenbetyg är Katherine Heigl.

/Eva

Brustna omfamningar

Det här är Pedro Almodovars 17:e långfilm och jag kan inte låta bli att låta min recension färgas av min förkärlek för denne spanske regissör, manusförfattare och ibland även producent och hans tidigare verk.
Som vanligt avslöjar titeln mycket av den symboliska handlingen. Det här är en film om en rad olika människor som på olika sätt försöker omfamna varandra men där omfamningarna av olika anledningar misslyckas och brister. Det tar lite tid innan man får grepp om handlingen eftersom den visar sig bottna i många skilda incidenter som i sin tur bygger på många olika levnadsöden.
Almodovar censurerar i vanlig ordning mycket lite av den rådande kontexten och han är inte rädd för att experimentera med starka element såsom passion, svartsjuka och skuld och han förenar dem snyggt med konkreta, dramatiska intriger, även om storyn i sig är ganska banal. Jag satt faktiskt och funderade på, medans jag såg filmen, hur jag hade uppfattat den om historien istället hade utspelat sig i Amerika med klassiska hollywoodskådisar. Troligtvis hade helhetskänslan i så fall blivit annorlunda men på nåt underligt sätt behärskar Almodovar ändå konsten att använda sig av dessa typiska, konventionell, på snudd till lite patetiska teman, utan att det överhuvudtaget resulterar i triviala, förutsägbara klichéer. han besitter någon slags unik förmåga att lyckas presentera en genuin ärlighet i sina karaktärer och deras stundtals riktigt underhållande dialoger vilket alltid räddar hela konceptet. han engagerar och bibehåller en suggestiv spänning filmen igenom som gör att man, trots en hel del sega partier ändå sitter som fastnaglad framför tv:n.
Filmen speglar i stora drag tankar om försoning och om vikten att fullborda det en gång påbörjade.
Det finns en del lite väl överdrivna, nästintill såpaliknande inslag i filmen som gör att den inte når hela vägen och jag var väldigt ambivalent inför mitt slutgiltiga betygsättande. Kunde inte riktigt avgöra om jag faktiskt älskade den eller om jag bara ville älska den?! I stora drag måste jag ändå tillstå att den levde upp till mina förväntningar.

/Amanda

An Education



Carey Mulligan gör mycket bra spel i huvudrollen som Jenny, en tonåring i Londons förort. Jenny är en intellektuell och studieintresserad elev på sitt sista år innan vidare studier på vad hon hoppas ska bli Oxford. Det största problemet för Jenny är egentligen hennes värsta lektioner som är i latin. Ett möte med en dubbelt så gamla David blir slutet på hennes kärleksrelation till den duktiga killen Graham. David som har en helt annan ekonomisk status tar med sig Jenny på kulturella upplevelser och resor till bland annat Paris.
Filmen är mycket snyggt placerad i 1960-talet och trots en del moraliserande så finns det några få ljusglimtar i form av kommentarer kring kapitalism och rasism.

Recenserat av: Mio Lee Rapp

Betyg vecka 5

Här har vi veckans resultat av recensionerna i Harvey.

Bio-premiärer

An Education - tre kaniner

The men who stare at goats - tre kaniner


DVD-premiärer

The Ugly Truth - två kaniner

Brustna omfamningar - fyra kaniner

Thorn in the heart

Michel Gondry verkar vara en riktigt rar liten tokstolle. Alla hans filmer eller musikvideos fullständigt dryper av naiv fellgoodlekfullhet. När man behöver en specialeffekt så är det bara att trolla med charmknäna, och vips så har man en estetiskt tilltalande DIY-känsla. Inte ens när karln ger sig på dokumentärfilm låter han bli att leka med dubbelexponeringar eller stopmotionanimeringar.

Själva handlingen kanske inte är mycket att hänga i dokumentärgranen, men porträttet av familjemedlemmarna känns jordnära och äkta fascinerande rakt igenom. Inte direkt revolutionerande från fransmannen alltså, men en underhållande parentes i meritförteckningen.

/Kennet

Var var kortfilmerna?

Nu är Göteborgs filmfestival definitivt slut för i år. Har sprungit på en hel del film, men trots det inte fått se en enda kortfilm före visningarna. Var det jag som hade otur eller har de snålat in på förfilmerna i år?

Har inte alls hunnit redovisa mina sittningar som jag hade hoppats, men under de kommande dagarna kommer jag fortsätta lägga ut intryck från festivalen i takt med att jag har samlat mig. Håll utkik här på bloggen, eller kanske i en radio nära dig framemot helgen till.

/Kennet

The Eclipse

Det tråkigaste med Göteborgs filmfestival är utan tvekan programmet. Alltså den tegelstensliknande boken som presenterar filmutbudet i närmast slumpvis ordning. Utbudet är helt enkelt för stort för att presenteras på ett överskådligt sätt i en trycksak, och det slutar oftast med att jag ger upp läsningen och börjar chansa istället. Oftast vinner filmer ändå på att man vet så lite som möjligt om dem på förhand.

The Eclipse var det enda som gick att välja på en sen tisdagkväll, därför blev det ett besök. Vad jag fick se var ett irländskt triangeldrama med en del övernaturliga inslag. Mer vill jag egentligen inte säga, för jag gillade de överraskningar jag själv fick under visningen. Skräckfilm- och thrillers är inte personliga favoritgenres direkt, men blanda in lite välskrivna karaktärer och mer handling än bara skrämseleffekter och jag är intresserad. The Eclipse är inte en blivande klassiker bland gränsöverskridande filmer, men väl värd att se en tisdagkväll.

/Kennet

Harvey på festival

Göteborgs internationella filmfestival pågår för fullt. Vi rapporterar om vad vi sett och upplevt och vad vi tycker att du ska hinna med innan dess slut.

Från den vanliga biorepertoaren uppmärksammar vi The men who stare at goats med blanda annat George Clooney och Ewan McGregor och danska Lone Scherfigs An Education.

Nomineringarna till 2009 år Oscarsstatyetter är släppta och bland dem finns glädjande svenska namn.

Det handlar om kärlek i våra dvdsläpp. Vi har sett Gerard Butler och Katherine Heigl i The Ugly Truth och Almodovars Brustna omfamningar.

Allt detta hör du i veckans Harvey103,1 MHz eller på www.k103.se.
Chans 1 på fredag 13.00 och chans 2 söndag 13.00.


Kill the referee

Om du som jag gillar fotboll på teve har du säkert undrat vad domarna egentligen säger till varandra och till spelarna under pågående match. I Kill the referee får man svaret, och det är sjukt underhållande. Filmen är en dokumentär inspelad under fotbolls-em 2008. Filmmakarna har fått förvånansvärt fri tillgång till arenor och domarnas privata utrymmen. Dessutom får vi höra på ljudupptagningar från domarnas kommunikationsradios som används under match.

En del händelser får mer utrymme än andra, exempelvis den engelska domaren som får ta emot dödshot till och med ifrån den polska premiärministern efter ett omdiskuterat domslut. Annars är det en klassisk fluga-på-väggen-dokumentär, i vilken man bara får hänga med och se vad exempelvis svensken Peter Fröjdfeldt egentligen gör framför spegeln innan match. En av regissörerna närvarade under visningen på Göteborgs Filmfestival, och han förklarade att han är helt ointresserad av fotboll. Jag fick känslan av att ointresset och kanske lite lathet ligger bakom det betraktande perspektivet i filmen. För namnskyltar, frågor eller på annat sätt förtydliganden för tittare saknas helt. Men det behövs inte. Kill the referee blir av den anledningen intressant för fler än bara fotbollsnördar. För alla andra funkar den som en fascinerande arbetsplatsskildring.

/Kennet

Dear Lemon Lima

En annan film som visas på GIFF är Dear Lemon Lima. En urtypisk amerikansk indiehistoria, med supertydligt släktskap till ungdomssklidringar som Napoleon Dynamite eller Juno. Och jag kan bara inte värja mig mot den typen av snyggt producerad americanoquirkyness.

I centrum står en tjej i yngre tonåren som kämpar med etiketten eskimåättling, trots att släktskapet endast finns långt tillbaka på faderns sida och fadern inte ens är närvarande i hennes liv. Ändock ger det henne en särställning som minoritetsalibi på den lilla privatskolan i Alaska. Som en motreaktion till detta sätter hon samman en grupp misfits att delta i skolans psuedoinuitiska överlevnadstävling. En liten film utan stora namn, men med stor charm och stort hjärta. Och som förtjänar en stor publik.

/Kennet

Cleanflix

Första filmen som avverkades på Göteborgs Filmfestival blev amerikanska Cleanflix. En dokumentär om piratcensur i de mer tokstollereligiösa delarna av USA. Under nollnolltalet började hemmapulare klippa om stora, amerikanska blockbusterfilmer för primärt mormoner, som vägrar se något som blivit "rated r". Men eftersom intresset för att se filmerna finns där, måste någon först klippa bort Kate Winslets tuttar ur Titanic innan det är moraliskt riktigt att se på verket.

Fenomenet sprider sig och blir riktigt populärt i flera delar av Amerika. Självklart låter inte reaktionerna från Hollywood vänta på sig. Det skriks om piratkopiering och upphovsrättsbrott. Regissörerna vill inte bli förknippade med de saniterade versionerna av sina filmer. Och exemplen på vad som klipps bort är sjukt underhållande att se.

Jag måste rekommendera filmen, även om den tappar fokus mot slutet och kommer att handla mer om personerna som hyr ut filmerna än om kärnfrågan i sig. Även fast det visar sig att det finns en del ironiska poänger att plocka, är det inte riktigt poängen med filmen.

/Kennet

Precious

Det här är ett gripande drama om kärlek och kanske framför allt följderna av utebliven kärlek i olika dimensioner. Den är baserad på romanen Push: A Novel skriven av Sapphire 1996. Handlingen utspelar sig således 1987 i slumområdet Harlem i New York där vi får lära känna en svart, kraftigt överviktig 16 år gammal tjej som kallas Precious, och det är hennes oändligt eländiga levnadsförhållanden som skildras, med en far som våldtar henne och en mor som utsätter henne för systematisk såväl psykisk som fysisk misshandel. Stämningen är stundom så övergripande mörk och tröstlös att man nästan mår illa, bokstavligt. Ironiskt nog spyr Precious, gravid med barn nr 2 (efter faderns våldtäkter) i början av filmen efter att ha stoppat i sig en "box" friterad kyckling som hon snott när hennes mamma vägrat henne pengar till mat. En scen som satte ord på hela min oidentifierbara avsmak inför hela den rådande misären.
Men filmen är inte enbart socialt motbjudande utan hyser även hopp om individens förmåga att det, trots stigmatiserade omständigheter och vad man bär med sig i bagaget, faktiskt är möjligt att gå vidare i livet genom reflektion och kunskap och kanske framför allt genom att tro på sig själv. Det kommer nämligen en vändpunkt för Precious när hon får möjlighet att börja i en ny skola där hon äntligen får träffa en empatisk, medmänsklig människa, hennes lärare som plötsligt ser och värdesätter Precious och dessutom engagerar sig i hennes liv och framtidsutsikter.
Filmen är egentligen inget storartat uppvaknande, man har sett de här grymma miljöerna och uppväxtförhållandena om människor i samhällets bottenskikt skildras förut. Det finns heller inget revolutionerande budskap. Men det är en sann, realistisk historia som berör och känns i hjärtat. Den visar verkligen på hur vårt jag alltid  formas som en produkt av det förflutna men att det går att slå sig fri från gamla, kränkande mönster.
En förutsättning, för mig i alla fall, för att en film skall bli just en bra film är att man skall tro på det man ser -Och det gör man verkligen här. Dels p.g.a en dokumentärartad berättarteknik om en rå men ack så verklig vardag och dels p.g.a fantastiska skådespelarprestationer. Inte ens Mariah Carey´s gästspel rubbar trovärdigheten.
Utifrån den ståndpunkten skulle jag vilja ge filmen en femma men det finns två anledningar till att den inte förtjänar det. Dels för att den på ett plan blir lite poänglös. Att konstatera att många, svarta, segregerade människor utanför samhället, i synnerhet i USA, lever ett orättvist liv, blir rätt meningslöst om man inte vågar penetrera frågan; varför? Och för det andra saknar den ett bra soundtrack, vi vet ju alla vilken magisk inverkan musik kan ha i relation till det vi ser. Så slutgiltigt betyg blir alltså 4 kaniner.

/Amanda

District 9

Ojojoj, min första femma, nu får man motivera sitt betyg här...hmm....District 9 är....en riktigt häftig filmupplevelse. Man kastas både mellan olika genres och ett flertal vändningar. Den inleds som en dokumentärfilm och det är nog delvis därför som man får en så stark upplevelse av resten av filmen, som plötsligt övergår till ett actionpackat sciencefictionäventyr.

District 9 handlar om att ett gigantiskt rymdskepp lägger sig och svävar ovanför Johannesburg i Sydafrika. Efter lång tid utan att något händer bestämmer sig människan för att ta sig in i skeppet. där hittar de hundratusentals "Prawns" (Räkor på svenska, för att de tycks likna dom, dock ca 2,5 meter långa) som de förflyttar ner till det så kallade District 9. Området är också bebott av svarta människor från slummen. Vi kastas in i filmen då ett team ska gå in i District 9 för att få the Prawns att skriva under att de ska bli förflyttade till ett nytt bostadsläger.

Filmen är egentligen ganska mycket av ett personporträtt av huvudkaraktären Wikus van de Merwe. Detta är också en del som jag förundras över eftersom Wikus inte är det minsta beundransvärd egentligen.

District 9 kanske låter väldigt häftig och ball och det är den oxå delvis, men var beredd på ett ganska magstarkt och gripande stycke filmhistoria.

Värt att nämna är att manusförfattaren och regisörren Neil Blomkamp  (som inte gjort någon speciellt känd film innan) är från Johannesburg och man kan mer än ana en kritik mot segregation och apartheid i filmen. Som producent står ingen mindre än Peter Jackson.

Ja jag vet inte om jag har lyckats motivera mitt högsta betyg här eller inte, men står för det gör jag så ta nu och se District 9 och håll tummarna för att den tar hem Oscar för Bästa film i år!

/Jonas





Till vildingarnas land

Det förvånar mig att det dröjt så lång tid innan Maurice Sendak's klassiska barnbok Where the wild things are filmats. Det glädjer mig därför extra mycket att när det väl sker är det Spike Jonze som är regissör. I den här filmen är det visuella extra viktigt. Filmen bygger ju efter allt på en bilderbok med bara några få meningar. Och vad kan då vara bättre än en av världens skickligaste musikvideoregissörer. Filmhistorien om Max skiljer sig något från boken. Efter ett bråk med mamma rymmer Max hemifrån. Efter en lång resa kommer han till Vildingarnas land. Vildingarna lever ett kravfritt liv som Max snabbt anammar. Men även i en värld av fullständig frihet uppstår problem. Familjelivet är aldrig friktionsfritt. Bara mer eller mindre. Och relationer måste alltid underhållas och vårdas. Detta är en helt magisk filmupplevelse om vänskap och relationer ur ett barns perspektiv. En detaljrik upplevelse som för tankarna tillbaka till den egna barndommen och sättet man upplevde sin egen omgivning. Detta är en film om känslor och förnimelser. Man ska inte förvänta sig ett stort fantasyäventyr a la Den oändliga historien. Detta är mer en filosofisk och existensiell resa.

/Eva

Gamer

Gamer utspelar sig i USA i en inte alltför avlägsen framtid. Spelutvecklingen har tagit ett jättesteg framåt och har med hjälp av Nano-teknologin lyckats skapa ett slags spel där spelarna får kontroll över verkliga människor. Först var det ett slags Sims som kallas Society där man kunde betala för att styra över andra människor. När det tröttats ut så bestämde sig hjärnan bakom det hela, Ken Castle, (spelad av John C Reilly alias Dexter) för att ta det ett steg längre: dödsdömda fångar får göra upp mot varandra i en kamp om liv och död och överlever man 30 matcher så vinner man sin frihet. Huvudpersonen Kable (spelad av Gerard Butler) har vunnit typ 27-28 matcher när man kommer in i filmen.

Men jag förstår inte riktigt hur filmmakarna vill att man ska känna sig. Kable har i filmen en slags stjärnstatus och verkar vara en jävligt hård badassmotherfucker, men i själva verket skulle ju Napoleon Dynamite kunna komma in och slakta loss, bara du har en bra spelare som styr honom. Jaja nu råkar ju Kable vara en badass även utanför spelet (men naturligtvis inte ond, nej nej, oskyldigt dömd och med fru och dotter som väntar på honom utanför).

Kameraarbetet leker med tanken att det man ser är ett spel så det skimrar och hoppar som om man ser en dålig inspelning, vilket mest är irriterande och gör det svårt att behålla fokus. Butler är sjukt tråkig som actionhjälte och borde ta sig en funderare på vad han är bra på att spela egentligen, jag har inte gillat honom i något sen han leverade en grym rollgestaltning som kungen av Sparta i 300.

Hela filmen känns som ett ihopplock av en rad olika bra och dåliga filmer. Re-maken av Deathrace 2000, Deathrace, som släpptes för ett år sen typ har exakt samma dödsdömda-fångar-får-slåss-om-sin-frihet-scenario som Gamer. Redan i Existenz, av Cronenberg (som i sin tur bygger på en tidigare film) får man spela ett dataspel med kontroll över en människokropp. Skurken i Equilibrium har nästan exakt samma vision som Castle i Gamer. ja, har för mig att det var nån mer film oxå men nog om detta.

Gamer har i sitt försvar ett högt tempo, en cool (om än ihopplockad) story och inga direkt tråkiga transportsträckor. Men det gör ju oxå att man inte hinner börja bry sig det minsta om någon i filmen, och att behöva se 90minuter pangpang är inte lika kul som det var på 90-talet.

I det stora hela var jag besviken på filmen och tycker att 2 kaniner är ett ganska generöst betyg.

/Jonas


Coco - livet före Chanel

Det är svårt att recensera en film om denna mytomspunna, säregna stilikon utan att få det att låta som en avhandling i fransk mode-historia. Hon var den första kvinna som ville ha klänningar utan korsett, skor utan klackar och hattar utan fjädrar och hon lyckades ta sig fram i en hårt kontrollerad mansdominerad bransch och lyckades ta sig från fattigdomens barnhem på landsbygden till grundandet av ett eget mode-hus i Paris. Hon etablerade en helt ny, unik, androgyn stil som präglar vår mode-industri än idag.

I filmen begränsas denna resa till tiden innan hon blev känd och upptäckt. Coco, eller Gabrielle som hon egentligen heter porträtteras mästerligt av Audrey Tauto som verkar vara till synes skräddarsydd för rollen. Hon bär faktiskt upp hela handlingen. Det känns som om det man är ute efter är att fånga upp Cocos envisa kamp mot bättre levnadsvillkor och professionell framgång genom hennes relationer i de inre societetskretsarna och hennes integritet gentemot överklassens översitteri. Men ibland går det lite på tomgång och den fastnar lätt i ovensentligheter, bland annat en ganska platt, färglös romans med en stilig, engelsk affärsman som enligt mig får alldeles för stort utrymme.

Det är främst när historien fokuserar på hennes förunderliga och dynamiska personlighet som man vaknar till. Hon är strategisk, beräknelig och ibland till och med otacksamt bortskämd men man får också stundtals se hennes ömma, osäkra sidor. En balansgång mellan olika ytterligheter som gör detta verkliga levnadsöde fascinerande även om filmen i helhet varken är särskilt spännande eller ärligt engagerande.
Det är ingen dålig film men man får mest passa på att njuta av den vackra scenografin och låta sig fascineras av det visuella bildspråket för det är i stora drag ganska mycket yta och lite innehåll.  Dessutom fastnar den lätt i klassiska klichéer och håller sig tryggt och fegt inom förutsägbara ramar.

Jag tror att Cocos verkliga liv var betydligt mer underhållande så mitt tips är att förkovra sig i det på andra sätt.
Dock helt klart inspirerade för trogna mode-fantaster!

/Amanda

Ponyo på klippan vid havet

Hayao Miyazaki har äntligen gjort en ny film. På tiden med tanke på att vi nu nog har fått hela hans filmkatalog från 80-talet och framåt släppt på dvd här i väst. Ponyo på klippan vid havet är en variant på Den lilla sjöjungfrun. Guldfiskprinsessan träffar en 4 årig pojke och blir bästisar. Samtidigt som en storm drabbar deras by måste de försvara sin vänskap för respektive familjer. En mycket typisk Miyazakifilm som innebär mycket hög kvalitet på det visuella och en varm feelgoodkänsla i berättandet.

/Eva

Betyg vecka 4

Det blev en toppnotering i veckans Harvey. Alltid lika roligt.

Bio-premiärer

Precious - fyra kaniner

Till vildingarnas land - fyra kaniner


DVD-premiärer

Gamer - två kaniner

District 9 - fem kaniner

Coco - Livet före Chanel - tre kaniner

Ponyo på klippan vid havet - fyra kaniner

RSS 2.0