Hösten 2011 i siffror

Hur var filmhösten? Här är lite statistik och snittbetyg från säsongens recensioner. Värt att minnas är var att 3 av 4 toppbetyg kom i ett och samma program.

Bland våra 27 biorecensioner fördelade sig betygen som följer:
5 kaniner - 1 film (Drive)
4 kaniner - 11 filmer
3 kaniner - 6 filmer
2 kaniner - 7 filmer
1 kanin - 2 filmer (Abduction, Det är aldrig försent, Larry Crown)

Om man summerar och dividerar kommer man då fram till ett kaninsnitt på 3,07.

Från DVDsläppen hann vi med 22 stycken:
5 kaniner - 3 filmer (Hanna, Hesher, Tree of life)
4 kaniner - 5 filmer
3 kaniner - 5 filmer
2 kaniner - 8 filmer
1 kanin - 1 film (Kronjuvelerna)

Snittet blir då 3,05 kaniner.

Sherlock Holmes - A game of shadows

Robert Downey JR, Jude Law, Noomi Rapace
Regi: Guy Ritchie

Det har blivit dags för Professor Moriarty att komma fram ur skuggorna och utmana Sherlock Holmes och hans mästarhjärna. En utmaning som antas hjärtligt av en lite uttråkad och sällskapssjuk Holmes. Dr Watson har flyttat ut, är i giftastagen och har inte tid längre att lösa fall tillsammans med sin bästa vän. Men en utmaning, eller snarare ett hot mot dem båda och hela Europas fred för dem åter samman för att stoppa den galna professorns planer. A game of shadows följer i samma anda som Ritchies första film om Sherlock. Snygg action blandad med humor och problemlösning, där vänskapen mellan Holmes och Watson är kärnan som både håller samman och driver på historien. Filmhantverket plockar skickligt fram känslan av en tidsera som var mekanisk
och bubblande av nya uppfinningar. Även om Holmes och Watsons överlägsenhet i både tanke och fysik gör att de känns som man satt nutidsmänniskor i dåtid. Det gör mig dock inget utan jag tycker att det istället lämnar efter sig en fräschet där vi annars får dammighet. Ritchie ger oss en visuell underhållande historia som lämnar mig nöjd och belåten. Han visar upp att han kan sin Holmeshistoria, men är ändå tydlig med att detta är hans egen tolkning. Gillade du den förra kommer du definitivt gilla denna uppföljare.

/Eva

Betyg vecka 50

Bättre film på bio än på dvd denna veckan. Håller du med?

Bio-premiärer

Sherlock Holmes - A game of shadows
4 kaniner


DVD-premiärer

Kyss mig3 kaniner

Kyss mig

Jag har faktiskt riktigt längtat efter att just den här filmen skall komma ut på dvd. det kändes som en film man kanske inte nödvändigvtvis behövde se på bio men samtidigt en film man inte borde missa.
  • Kyss mig är en svensk film i regi av Alexandra-Therese Keining men ganska många kända namn i rollerna, bland annat Krister Henriksson och Lena Endre. Dessa två spelar ett nyförälskat äldre par med vuxna barn från tidigare äktenskap som möts för första gången under deras förlovningsfest.

    Mia (Ruth Vega Fernandez) kommer i sällskap med sin pojkvän Tim (Joakim Nätterqvist) som hon snart skall ingå ett präktigt borgerligt äktenskap med. Men när hon stöter ihop med Elisabeths vackra frisläppta dotter Frida (Liv Mjönes) drabbas hon av passionen som slår ner som en oväntad blixt i helt fel läge i livet. Till en början är hon skeptisk och avståndstagande och gör allt för att upprätthålla en samlad fasad. Hon är märkbart mån om att behålla sin integritet men när hennes charmiga men självupptagna far gör ett försök att få Mia att lära känna hans nya partner och hennes dotter genom att utlämna dem åt varann o medvetet låta bli att dyka upp, vilket btw till en början gör Mia, rasande, så går attraktionen till slut inte at värja sig emot.

    Både Frida och Mia spelar två, på varsitt sätt otroligt starka kvinnor i 30 års åldern men eftersom Frida är betydligt tryggare i sin homosexualitet så blir hon den mest krävande i relationen. Allt ställs på sin spets och påfrestningarna kolliderar på alla håll och sätter de mesta relationerna i familjesystemen i gungning. Mias ambivalens kring hur hon bör gå till väga med alla sina förbjudna känslor blir väl ändå någonstans den primära problematiken i filmen.

    Ofta tycker jag att nordisk filmer, rent generellt kan ha en tendens att öppna upp rätt svagt o segt för att i mitten hämta sej o sedan slutligen, om man har tur levera ett slut i världsklass. ett slut som skiter i hur slut borde se ut. ett slut som strejkar mot färdiga hollywood mallar. ett slut som lämnar utrymme för reflektion och eftertankar. det är precis den diskrepansen mellan vår filmindustri och den mer kommersiella amerikanska marknaden som jag gillar. det är precis just det modet och dom normbrytande tendenser som gör att jag, i min enfald, fortfarande brinner så mkt för svensk film. det märkliga är att i kyss mej som jag ju ämnad att prata om är det precis tvärtom. Här levererar öppnings scenerna, dialogen och handlingen en originalitet i världsklass och en historia man snabbt blir nyfiken på.

    kemin och den romantiska dynamiken mellan Ruth och Liv fullkomligt sprakar av trovärdighet och är, framförallt inledningsvis, helt briljant gestaltad. Och med detta som utgångsläge tycker jag det är så frustrerande synd att Manuset o andra sidan är så otroligt bristfylld. Den är både överarbearbetad och överbelastad och stundtals rent krystad. Så blickarna och beröringarna säger mer än alla ord man försökt drypa den vackra kärlekshistorien med alldeles för mkt amerikansk marinad, för att tala lite metaforiskt. det de glimrande höjdpunkterna får man med andra ord helt och hållet tillskriva skådespelarna. resterande berättarteknik är mest fylld av pretentiösa, förvisso vackra men ändå överidylliska scener, ett ojämnt tempo och onödiga nödlösningar som konstruerade uppbrott. det är så synd att man tar till dessa klassiska dragplåster för det hade inte behövts. Spänningen ligger i något helt annat än de ytliga konflikter man försökt förstora upp.

    Med facit i hand blir det som var tänkt att hjälpa historien snarare något som stjälper den, och en från början härligt ovanlig film resulterar tragiskt nog i något rätt vanligt.
    3 svaga kaniner

    /Amanda ML

  • Robert Downey JR och Jude Law tillbaka i Guy Ritchies Sherlock Holmes

    Dags för uppföljaren av Guy Ritchies nya tappning av Sir Arthur Conan Doyles hjälte. Robert Downey JR och Jude Law får i A game of shadows hjälp av svenska Noomi Rapace. I svenska kärleksdramat Kyss mig möts Ruth Vega Fernandez och Liv Mjönes. Här syns även Lena Endre, Krister Henriksson, Björn Kjellman och Joakim Nätterqvist. Vi diskuterar hur nyårsfilmer skiljer sig från julfilmer. Golden Globenomineringarna har kommit och vi spår trender. Dessutom sammanfattar vi Harveys höst. Har det varit en bra filmsäsong?

    Harvey hör du alltid fredagar och söndagar kl 13.00 på K103.se eller 103,1 Mhz.


    Betyg vecka 49

    Filmerna var lika bra på bio som på dvd denna vecka. Du väljer själv om du ska gå ut eller stanna hemma.

    Bio-premiärer

    Moneyball - 4 kaniner


    DVD-premiärer

    Submarine - 4 kaniner

    Submarine

    Craig Roberts, Paddy Considine, Sally Hawkins
    Regi & Manus: Richard Ayoade

    Kanske har du sett Richard Ayoade skådespela i de brittiska komediserierna The Mighty Boosh eller The IT Crowd. Nu har det blivit dags för hans regidebut för fiktion. Det är 80-tal i England och 15årige Oliver Tate har kärleksproblem. Både egna och andras. Han har just fått sin första flickvän och hoppas att det nu blivit dags att förlora oskulden, men är hon av samma åsikt? Hans mammas ungdomskärlek flyttar in i huset bredvid och förädrarnas redan kyliga äktenskap blir allt kallare. Hur ska Oliver förhindra en skilsmässa? 

    En söt och underhållande ungdomsskildring om nyfikenhet och osäkerhet. Lika mycket en skildring av en speciell era som tidlösa situationer och problem. Oliver Tate är en lillgammal, grubblande och finurlig karaktär som man snabbt fattar tycke för. Det märks att Richard Ayoade jobbat länge med komedi. Han blandar lätt lustigheter med trivialiteter och absurditeter utan att upprepa sig. Han tar enkelt fram det komiska i de seriösaste situationerna utan att mista allvaret.

    Det vackra uppfinningsrikt detaljerade fotot för tankarna till Wes Anderson och en liten koppling finns faktiskt i och med att Ben Stiller är en av producenterna. Med tanke på att Richard Ayoade regisserade dokumentären Arctic Monkeys at the Apollo, är det inte så förvånande att Alex Turner gjort hela soundtracket till filmen. Det sätter mycket vackert tonen till denna finurliga, mysiga och charmiga indiepärla. Missa inte.

    /Eva

    Moneyball


    Brad Pitt och Jonah Hill skapar baseballhistoria i Moneyball

    Brad Pitt spelar Billy Beane, manager för baseballaget Oakland Athletics. Är Moneyball filmen som äntligen kommer få oss europeer att förstå tjusningen med baseball? Brittiska dramakomedin Submarine tar oss tillbaka till 80-talet och tonårskärlekens trevande osäkerhet. Det har blivit dags för Harvey och analysera julfilmen som koncept. Vilka är våra favoriter? Dessutom har vi sett den norska julkalendern Expedition: Julklapp (Originaltitel: Nisse över skog och hei) uppföljaren till Tomtarna på Loftet.

    Harvey hör du alltid fredagar och söndagar kl 13.00 på K103.se eller 103,1 Mhz.


    Betyg vecka 48

    Harveys betyg för denna veckan.

    Bio-premiärer

    The skin I live in - 4 kaniner


    DVD-premiärer

    Source Code - 2 kaniner

    Source Code

    Source code är ett svulstigt och exploderande filmfyvekeri i en genremix av sci-fi, action o thriller. Den leker med ganska långsökta kvantfysikförklaringar och hypotetiska framtidsinterventioner men oavsett trovärdighetsgraden och alla fiktiva inslag finns också ett spännande allvar och ett utrymme för eftertanke.

    Filmen inleds med att Jake Gyllenhal, som är filmens huvudroll, vaknar upp på ett tåg på väg emot Chicago, mitt emot en kvinna som tycks känna honom mkt väl trots att han aldrig träffat henne förut. Han blir stressad o förvirrad och börjar svamla om vem han är,  Colter Stevens. Hans sista minne av sig själv är som amerikansk helikopterpilot i Afghanistan. Men han upptäcker snart att det är någon helt annan mans identitet han nu befinner sig i, inte ens hans spegelbild ser ut som vanligt. Plötsligt exploderar hela tåget och han vaknar upp pånytt i det som skall föreställa nutid, inlåst och fastspänd i en liten bunker med en tv-skärm framför sig. En kvinna, Vera Farmiga som vi bland annat såg spela mot Leonardo Dicaprio i The Departed, börjar tala till honom.

    Och det visar sig att han befinner sig mitt uppe i ett projekt där han nu skall ta sig an det svåraste uppdrag han kanske någonsin haft. En Dr Rutledge (Jeffrey Wright) har skapat ett dataprogram, som möjliggör tidsresor under åtta minuter. Egentligen är Colter redan död, men delar av hans hjärna hålls vid liv för att han tydligen har attribut o egenskaper som gör det möjligt för honom att fullkomligt synkroniseras till att bli en annan man på detta tåg som egentligen redan har sprängts men där uppgiften blir att först hitta bomben, desarmera den för att vinna mer tid, och sedan det viktigaste; hitta själva gärningsmannen bombaren bland alla dessa säkert hundratals passagerare, o förhindra fler planerade dåd. Detta kan alltså få stora konsekvenser för en framtid han själv dock inte kommer att kunna få uppleva men som kan rädda så många andras liv.

    Och här börjar en rad tematiskt upprepade episoder att ta fart. Colter Stevens hinner inte med så mycket på åtta minuter vilket tvingar honom att skickas tillbaka till tåget om och om igen. Och så här fortlöper filmen, fram och tillbaka mellan dessa tidsåldrar, fram och tillbaka i tid och rum med hjälp av den här kvinnan på displayen som hela tiden informerar o kontrollerar honom i något slags laboratorium någonstans bortom Colters vetskap.

    Det blir lite Spring Lola eller Butterfly effect tycker jag. det här, vad händer om han gör si eller så och hur blir konsekvenserna av varje ny ledtråd han hittar på tåget. Han testar hela tiden olika vägar för att lyckas med sin uppgift som han ännu inte riktigt förstår men är maktlös inför att opponera sig emot eftersom människorna bakom tv:n styr hela hans tillvaro o ständigt tvingar honom tillbaka på tåget som kommer explodera. Det märkliga är att tåget kommer att explodera oavsett Colters insatser och alla de människor han talar till, bland annat den här tjejen som hela tiden sitter mitt emot honom när han vaknar upp, redan är och kommer förbli döda i den realtid han sedan återkommer till i bunkern. Syftet är alltså somsagt att förhindra bombaren ifrån att komma på fri fot.

    Twisten ligger väl i att Colters bokstavligt börjar tänka out side the box och experimentera med allas öden lite på egen hand utifrån någon ambition om att helt enkelt lyckas förändra hela händelseförloppet, alltså förändra det förflutna så att framtiden kommer utvecklas på ett annat sätt. Eftersom han dessutom lär känna den här tjejen som han reser tillsammans med och fattar ett allt intensivare tycke för henne blir det extra viktigt för honom att rädda henne från döden.

    Trots att filmen är väldigt välgjort och ambitiös och stundtals riktigt spännande så tappar jag liksom både engagemanget och tålamodet efter ett tag. Deja Vu effekten i all ära men själva teorin och reglerna i uppgörelsen och den här uppfinningen i tidsresor känns inte helt genomtänkta vilket leder till en grundlig problematik i själva trovärdighetsaspekten. Idén känns lite väl oberabetad och tunn och man lämnas enligt mig med många oupplösta frågetecken som påverkar min helthetsbedömning!

    Skådisarna gör det bästa av sina roller men jag kan ändå inte låta bli att längta efter andra miljöer än tåget, bunkern och deras laboratoriekontroll. I ärlighetens namn längtade jag litre efter att filmen skulle ta slut oavsett själva historiens utfall. Men när den väl är slut känner jag nog ändå, om jag summerar allt jag sett att 3 kaniner är ett rättvist betyg, om så ett svagt sådant.

    /Amanda ML


    The skin I live in


    Antonio Banderas tillbaka med Almodovar

    Pedro Almodovar har återfått sin stjärna i The skin I live in. Antonio Banderas är tillbaka där han började. Jake Gyllenhaal återupplever samma ögonblick gång på gång i Source Code. Är det en thrillervariant på Måndag hela veckan? Steve Coogan spelar åter sig själv i Michael Winterbottoms gastronomiska resa The Trip.

    Lyssna på Harvey kl 13.00 på fredag eller söndag på 103,1 MHz eller www.k103.se.


    RSS 2.0