Paranormal Activity 3

Jag är personligen väldigt svag för så kallade "mockumentaries", fejkdokumentärer. Det är något visst med känslan det för med sig, och i skräckfilm tycker jag konceptet funkar allra bäst. tanken är att det ska bli så verkligt som möjligt, utan varken musik eller stämningsmusik, och gärna filmat lite klumpigt. när ljud- och specialeffekter läggs på blir det en häftig kontrast och ett effektfullt sätt att sprida skräck bland åskådarna.
I den 3e Paranormal Activityfilmen går vi ytterligare ett steg bakåt i tiden och historien tar nu vid där den började, för 24 år sedan, när systrarna vi hittills följt var små barn och först kom i kontakt med den demon som vill...ja, vad är det den vill egentligen? I 3e filmen kan man få svar på lite frågor och säcken knyts ihop.
Precis som karaktären Randy uttryckte i Scream 2 så måste alltid uppföljare i skräckfilmsgenren vara betydligt mer skräckinjagande än sina föregångare för att lyckas med att vara en god uppföljare. I Paranormal Activity trilogin tycker jag de klarat detta galant. Framförallt i den sista filmen.
Filmen innehåller en mängd fantastiskt skrämmande, oförglömliga scener som får håret att resa sig och filmskaparna har funnit en hel del innovativa lösningar för att variera sättet vi scenerna är inspelade.
För er som gillade de tidigare Paranormalfilmerna tror jag inte nummer tre kommer vara en besvikelse.
/jonas

Big miracle

Regi: Ken Kwapis
Medv: Drew Barrymore, John Krasinski

Big miricle är något av en barnfilm för vuxna. eller vuxenfilm för barn kanske. jag får inte riktigt kläm på vilket, för ibland får man så mkt rädda villy och flipper sensationer att man nästan regridierar till 10 års åldern, och ibland känns den lika otäckt spännande som vilken äventyrsreality film som helst.
Och appropå reality, Big miracle är verkligen reality eftersom filmen faktiskt är baserad på något som faktiskt hände 1988 utanför samhället Barrow i Alaska där en familj gråvalar upptäcks instängda i Nordpolens is med ett krympande andningshål som enda chans för överlevnad. Och titeln Big Miracle är talande för vem har egentligen tid att bry sig om något sådant ? Jo hela världen.

Filmen inleds med att en av filmens huvudkaraktärer , en underhållande och humoristisk helylle reporter som porträtters ypperligt av John Krasinskis, är ute på den tjocka isen som breder ut sig allt tätare längs med alaskas kust ju kallare klimatet blir för att spela in en misslyckad snöskooter show som hans lille polare, en skön grabb på 12-13 år som lever i de eskimåstammar som ännu finns i dessa trakter, får han syn på något i kamerabildens periferi. Och så fort storyn sänd i amerikansk tv, dröjer det inte länge förrän såväl greenpeaceaktivister och lokala inuiter , som detta arktiska folkslag kallas, till maktlystna oljeexpolatörer och ditresande nyhetsreportrar engagerar sig för de stora djurens olyckliga öde och den prekära krissituation de ofrivilligt hamnat i. Till sist lyckas även USA:s och Sovjets presidenter enas i försök att få ut valarna på fritt vatten vilket känns lika overkligt som beundransvärt. Att rädda valarna är dock förenade med stora risker för alla de människor som är inblanande i de förösk som görs, bland annat att borra upp andinghål för att hjälpa valarna att komma närmare de öppna havet och med hjälp av helikopterdrivna isbrytare. De allra flesta har dolda avsikter och är till en början mest upptagna av hur de själva uppfattas och presenteras för omvärlden genom att utnyttja den massiva mediebevakning som incidenten skapat. Det handlar om att tillförskaffa sig ett gott rykte, vinna publicitet och popularitet genom att visa att de är sanna miljövänner och står på naturens sida.

Den enda som verkligen kämpar villkorslöst och utan strategiska pretentioner är den extremt envisa och ibland på snudd till naiva greenpeace aktivisten som även hon gestaltas med både charm och trovärdighet av alltid lika härliga Drew Barrimore. Hon tänker inte ge upp och sätter till och med sitt eget liv på spel vi flera tillfällen.
Och det är just denna aspekt av filmen som ibland retar mig. Att man över nationers gränser enas, förenas och samarbetar för en i grunden så god sak och värnar om dessa utrotningshotade varelser är en sak, men att dra det så långt att man lägger ut närapå en miljon dollar för att fria dessa tre marina varelser när våra egna bröder och systrar dör i tre upphöjt till jag vet inte vad, runtomkring oss dagligen utan att någon ingriper, gör att jag inte kan låta bli att spekulera i vilka förändringar för mänsklig överlevnad som hade kunnat motsvara samma pengasumma. Inte så att jag inte är djurvän och på samma sätt som vi ibland behöver se den lilla söta kycklingen hänsynslöst dödas för att verkligen förstå vad det är vi senare stoppar i munnen så behövs sådana här solskenshistorier för att få oss att engagera oss för djurens och naturens rättigheter vilket ju blev en påtaglig följdeffekt då motstånd mot oljeutsläpp i haven o annat ökade. och kanske är detta filmens koncentrat i disney anda och något endiminsionell amerikansk sentimentalism och om man låter bli att analysera storyn vidare så funkar den absolut, men det behjärtansvärda förblir därav också bara ett gulligt äventyr som varken berör på djupet eller får mig att vilja ringa greenpeace på en gång.

För mig krävs större mirakel än så för ett högre betyg än 3

/Amanda ML



This means war

Två hemliga agenter (som också är bästa vänner 4-everzzz) börjar kung fua skiten ur varandra när de upptäcker att de gillar samma tjej. 

Tack vare Tom Hardy, och ett par underhållande replikskiften och actionscener, så vill jag åååh så gärna att This Means War vore något mer än en medelmåttig agentkomedi. Men det är den inte.

/Jacob



War Horse

Vad händer Spielberg? Vem är det som har en hållhake på dig, så stark att du inte hoppade av det här ihåliga skeppet från första stund?
War Horse är ett amerikanskt krigsdrama om en fantastisk häst som genom olika omständigheter hamnar hos en mängd olika personer i Europa under första världskriget. Alla som kommer i kontakt med hästen blir snabbt våldsamt förälskade i honom, men ingen mer än den person som först tog sig an hästen; en ung fattig pojke, som ger sig ut i kriget för att hitta tillbaka till sin älskade häst.
War Horse är en otroligt påfrestande film att se på. En amerikansk, sentimental smörja som aldrig upphör att förvåna mig genom att hela tiden toppa en kalkonscen med en ny, ända in i slutscenen (efter ca 2,5 timmar). Så många scener som är så svåra att ta på allvar, så många karaktärer som man uppenbarligen ska bry sig om men som man inte hunnit lära känna tillräckligt för att göra det och för att vara Spielberg - så dåligt gjort rent tekniskt! Om det lagts ner pengar på att göra den filmen undrar jag var dom tog vägen, för det är så gott som inga scener som osar dyrt.
War Horse är en film som riktar sig till dig som älskar hästar, stråkmusik och sentimentalt dravel. Gör du inte det, besvära dig inte med att se filmen. I min mening är det här skrattretande dåligt och oerhört långtråkigt.
booh!
/jonas

Betyg vecka 8

Håll dig från biograferna denna veckan. Inget att bli lyrisk över.

Bio-premiärer

War Horse - 1 kanin

This means war - 2 kaniner

Big miracle - 3 kaniner

DVD-premiärer

Paranormal Activity 3 - 4 kaniner


Kärlek, krig och mirakel (& os av häst)

Jonas har haft dubbla skräckupplevelser denna veckan. Sett både Steven Spielbergs War Horse och senaste delen i skräckistrilogin Paranormal Activity. En annan typ av krig utspelar sig i This means war där Reese Witherspoon får två mycket ihärdiga uppvaktare. Samtidigt räddar John Krasinski och Drew Barrymore valar i Arktis. Vi laddar inför Oscar och tippar vinnare och förlorare.

Harvey kl 13.00 på fredag eller söndag på 103,1 MHz eller www.k103.se.

Vi måste prata om Kevin


Red State


Chronicle


Safe House


Extremt högt och otroligt nära


Betyg vecka 7

Nu haglar det bra filmer.

Bio-premiärer

Vi måste prata om Kevin - 4 kaniner

Safe House - 3 kaniner

Chronicle - 5 kaniner

Extremt högt och otroligt nära - 4 kaniner

DVD-premiärer

Red State - 4 kaniner

Vi måste prata om Kevin (Smith)

Premiärsäsongen är i full fart. Nu kommer det upp många storfilmer till våra biografer. Max von Sydow är Oscarsnominerad för sin roll som den stumme mannen i Extremt högt och otroligt nära. Daniel Espinoza har förflyttat sig till USA för att göra action. Med sig har han både Fares och Kinnaman i Safe House. Tilda Swinton är modern till barnet som hatar henne i Vi måste prata om Kevin. Ny superhjältefilm, fast utan hjältar. Bara kids med superkrafter i Chronicle. Dessutom har Kevin Smith skakat av sig de senaste flopparna och ger sig nu med Red State in i thriller/drama genren med ny energi och fräscha idéer. I Sverige släpps den direkt till dvd. Lyssna på veckans Harvey för recensionsmania!

Harvey kl 13.00 på fredag eller söndag på 103,1 MHz eller www.k103.se.

Betyg vecka 6

Bara biobetyg denna veckan. Och bara independentbiografer.

Bio-premiärer

Polis - 3 kaniner

Alper - 2 kaniner



Alper


Polis

"Polis" är en häpnadsväckande realistisk och nervtuggande skildring av en verklighet vi ofta inte låtsas om. Filmen följer polisens barnskyddsrotel i Paris under några verklighetsbaserade utredningar involverande bl.a. pedofili, missbrukande föräldrar, vanvård, svält och misshandel. Risken finns att man efter filmen vill sitta tyst kvar i biofåtöljen och bara hata världen en stund. Men det kan isåfall bero lika mycket på den orättvisa filmen visar, som att huvudkaraktärerna är de mest osympatiska arslen som någonsin försökts skildras sympatiskt i en film. 

Vidrig, avskyvärd, deprimerande och äcklig skit. Jag hatar "Polis" av hela mitt hjärta för vad den tvingade mig att se. Och just därför borde du också se den.


Gött polis-polis-potatismos.
/Jacob

Polis, Alper och kultur- och konventionskrockar

Vi följer polisavdelning som jobbar med brott mot barn i Paris i det realistiska dramat Polis. Giorgos Lanthimos gästade Göteborgs filmfestival och visade upp nya filmen Alper. Nu är det premiär på Hagabion och hans senaste film Dogtooth känns plötsligt väldigt konventionell i jämförelse. Två ganska annorlunda filmer denna veckan. Hur påverkar kulturella eller konventionella skillnader i filmberättandet våra upplevelser? Kan man komma runt dem? Harvey diskuterar och funderar. Och varför visas nu Star Wars episode 1 - Det mörka hotet dubbad till svenska för den som vill när filmen återbesöker biograferna i 3D? Dessutom är vi lyriska över BBC nya säsong av Sherlock.

Harvey hör du alltid fredagar och söndagar kl 13.00 på K103.se eller 103,1 Mhz.

Betyg vecka 5

Övervägande bra filmer denna veckan.

Bio-premiärer

Järnladyn - 4 kaniner


DVD-premiärer

The Debt - 4 kaniner

Friends with benefits - 3 kaniner

The Debt

"The Debt" är en remake av en israelisk spionthriller med samma namn. Den amerikanska versionen bibehåller samma dovt mörka ton, även om den kanske då och då försöker dra lite väl mycket i hjärtesnöret. Trots det övertygar den tack vare ett kompetent skådespeleri och en fantastiskt slingrig, tidshoppande handling som får dig att fortsätta gissa tills eftertexterna rullar.

Gött flås.
/Jacob



Friends with benefits


Järnladyn


Järnladyn, GIFF, The Debt och romcomens räddning

Kan amerikanska Meryl Streep bli den brittiska politikens starka kvinna i Järnladyn? Golden Globen hon fick nyligen viskar om att det är möjligt. Vad finns kvar av festivalens godbitar sista helgen? Vi tipsar och rapporterar vad som hittills hänt. På dvd har vi bevittnat Helen Mirren som Mossad agent i actiondramat The Debt och Mila Kunis och Justin Timberlake i senaste KKromcomen Friends with benefits. Den senare ger oss anledning att undersöka genren lite närmre. Vad är det som gör att det är en så bespottad kategori, har den förändrats på sistone och vad krävs för att göra den mer omtyckt av alla?

Allt detta i Harvey fredag och söndag kl 13.00 på K103 Göteborgs studentradio. www.k103.se eller 103.1 MHz.

RSS 2.0