Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult

Åse-Nisse är tillbaka! för 22a gången...senaste gången Åsa-Nisse var i farten var för 40 år sedan, men det var väl bara en tidsfråga innan det skulle bli en nyinspelning.

Filmen handlar om att Åsa-Nisse bygger en "dunderpump" för att hämta upp vatten till hushållet, men hans superpump är så högpresterande att den istället drar upp olja från jordens inre. Invånarna i småländska Knohult vill förstås alla ha en del i kakan och utifrån kommer oljebolag och regeringen för att få sitt.

Jag har aldrig sett en Åsa-nisse film tidigare, kanske delvis för att när dom visats på tv och man läst tablåns filmresensioner så ligger betyget ofta stadigt mellan en överkryssad 1a och en 2a.

När jag fick klart för mig att det var Henrik Dorsin och Richard Ulvshammar som stod för manus blev jag dock plötsligt förväntansfull. Killarna är två av manusförfattarna till humorserien Grotesco, som i min mening är något av det roligaste som producerats inom svensk tv-humor.

Tyvärr kändes det som om de överpresterat något i nya Åsa-Nisse filmen. Humorn är oerhört flamsig, löjlig och barnslig - inte nödvändigtvis något som gör filmen tråkig eller dålig - men det blandades friskt med kluriga filmreferenser och något svårare humor vilket fick mig att känna att filmen kanske inte riktigt funkar för någon.

Filmen är packad med svenska "humor-skådisar", bl.a Henrik Dorsin, Johan Glans, Sissela Kyle, Maria Lundqvist, Allan Svensson och Claes Månson. Alla dessa skojfriska skådisar får förstås utrymme att spela över sina skruvade karaktärer medan mer etablerade skådisar som Kjell Bergqvist och Johan Rabeus får göra sitt bästa att hitta rätt i tolkningen av sina karaktärer. Bergqvist med bonnadialekt imponerade tyvärr inte.

Allt som allt en helt ok film utan några större ambitioner att bli uppskattad som en "bra" film. I slutlåten sjungs det till och med något i stil med:

"Du kanske inte inte tyckte filmen var så bra, men det struntar vi i och kommer till din biograf redan ida!"

Två kaniner!

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0