Avatar

Ibland så händer det. När man går på bio och blir fullkomligt överväldigad, upplyft och lycklig över vilken fantastisk filmupplevelse man fått vara med om. För mig var Avatar just en sådan erfarenhet.

Filmen tar en med på ett av de häftigaste äventyren någonsin, och jag är glad att dom fick budgeten att göra den så snygg som dom ville. Nånstans 300-400 miljoner dollar tror jag den kostade...

Det är många som inte var så förtjusta i filmen, som såg den som en alldeles för enkel plot, förutsägbar - en Pocahontas rip-off rakt av. Och jag kan inte motargumentera egentligen. Men för mig spelade det ingen roll. När en film är så bra som Avatar, när historien och det visuella tar över en, så känns det som alla svagheter blir styrkor, som att klischéer aldrig har passat så bra in.

Avatar är en film man kan se om flera gånger, jag ligger på tre nu. Dock är det en film som kommer till sin fulla rätt om man ser den på en bra tv, p.g.a de visuella effekterna. En polare bjöd hem mig på blueray kväll med Avatar som headline och det var på många sett visuellt häftigare än att se den på 3d på bio.

Filmen vill ge en känsla av hur en perfekt värld skulle se ut om människan levde i symbios med  naturen, istället för att exploatera den som vi på Jorden gör. För en naturentusiast som mig var det som att stiga in i en underbar drömvärld, som man bara vill tillbaka till...

För att avsluta så vill jag säga att filmen gett mig en filmupplevelse av rang och filmen är lätt värd att kamma hem ett högsta betyg i mina ögon!

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0