Percy Jackson och kampen om åskviggen

Percy Jackson spelas av ett nytt litet tonårsstjärnskott vid namn Logan Lerman. Percy går på highschool och är en helt vanlig tonårsgrabb som inte är medveten om att han är en halvgud, son till havsguden Poseidon. Filmen handlar i kort om att Poseidons bror Zeus har blivit av med sin åskvigg (sitt mäktiga blixtvapen) och plötsligt misstänker han och den tredje brodern Hades att det är Percy som har snott den. Så Percys morsa blir tagen till dödsriket av Hades och han blir utpressad att ge Hades åskviggen i utbyte mot sin mor, samtidigt som Zeus ger en deadline till Percy och hotar med krig.

En tråkig sak med den här filmen är att den faktiskt skulle kunnat vara lite häftig och spännande. Men istället går hela filmen ut på att Percy ska få tag på tre stycken pärlor som gör det möjligt att fly från Underjorden så fort dom räddat Percys mamma. Jag efterlyste ju mäktiga gudar med häftiga krafter som fightas och ett närmast episkt äventyr! but noooooo, det blir en skitfilm med en snorunge och hans sidekick som är ungefär lika skön å kolla på som Jar-jar Binks i Star Wars.

Manuset är så dåligt emallanåt att jag undrar var korrläsarna och feedbackpubliken gav filmmakarna för respons egentligen. Lyssna på den här helt onödiga detaljen; Percy får förklarat hur det kommer sig att han inte blivit upptäckt och informerad om sitt ursprung tidigare. Då är det så att hans mamma gift sig med en illaluktande idiot för att sluskens vidriga odör spritt sig till Percy och gjort det möjligt för honom att förbli oupptäckt (!). sinnessjukt dåligt.

Det finns fler riktigt dumma manusbloopers, men om du nu har tänkt att se filmen kan jag tyvärr inte avslöja dom utan att avslöja filmens slut.

När filmen krutar på och Percys krafter blommar ut så är det ju meningen att man ska fyllas av en välbehaglig känsla - en underdog som sticker upp och använder sina nyfunna krafter till att bekämpa ondska. Men istället blir man äcklad av Lermans självgoda flin och önskar att dom börjat om på nytt och levererat en helt annan film.

Att jag ändå ger filmen två kaniner får väl bero på att storyn ändå ligger mig helt i smaken. jag älskar äventyr och gudar och halvgudar med olika skills, så trots att filmen i min smak är dålig finns det en ändå en viss behållning att finna. 

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0