Himalya, where the wind dwells

Medelålders koreansk affärsman, Choi, som åker till Himalaya på Nepalesiska sidan. Först förstår man inte riktigt varför men i samma lugna mak som filmen går framåt så får vi veta.

Det märks att den är väl genomarbetad, känsla av verklighet i det arbete som utförs i filmen. Som tittare upplever dig vara mitt i händelsen eftersom att du oftast har Choi rak framför dig. Avstånd till omgivningen förstärker känslan av att vara en medresenär och betraktare och Choi som i sin tur också är en betraktare ger mig inte riktigt någon tillfredsställelse, därför att han är för mycket yta och för sluten, som filmen i övrigt.

Inget spännande händer och det är väl inte heller filmens mening. Här finns inga förklaringar till varför, bara ett varande med långa tagningar som tycks säga ”så här är det”. Såhär ser det ut. Så här är livet just nu, de här är minuterna som passerar. Det är vilsamt men också utdraget.

I den här filmen känns allt autentiskt och inget som kuliss. Skådespelet från den nepalesiska familjen är fantastiskt. Vilket jag tyvärr inte riktigt kan säga om Min-sik Chois insats som blir lite väl mycket "bekymmersrynka mellan ögonen". 

Koreansk/nepalesiskt drama
Regi & manus: Soo-il Jeon
Huvudroll: Min-sik Choi

/Mio Lee Rapp


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0