Du och jag

Det här är historien om ett relativt ungt tyskt par, Gitte och Chris som har lånat Chris föräldras hus på Sardinien och är där på semester i kombination med ett eventuellt byggprojket för Chris som är arkitekt. Gitte och Chris är som vilket kärlekspar som helst, och det här är ett relationsdrama som vilket som helst, men ändå inte.

Det vilar något så äkta och ärligt över deras spelade känslor för varann att man faktsikt ibland glömmer bort att de bara existerar i filmen. man glömmer till och med bort att det faktsikt är en film man tittar på. Inte för att regissören kör på den klassiska dokumentär berättar-tekniken utan för att allt som sägs och görs bara känns så otroligt självklart. Snarare en variant av dolda kameran. som om de inte visste att de hela tiden blev filmade. ibland kan ju skådisar prestera exeptionellt bra men så sitter man ändå med en känsla av att de någonstans ligger en ansträngning och en strävan bakom det där exeptionella. Någon slags synlig medvetenhet över att de just är skådespleare och måna om att prestera därefter. Här syns inga sånna intentioner, de liksom bara är. De pratar, de älskar, de bråkar, de äter, de försöker hålla god min på parmiddagar de går på utflykter, tja, allt sånt som kära par gör på semester. Och jag vet inte, kanske beror detta på att filmen faktiskt är tysk, att det är svårare att urskilja fel och brister, i ett iallafall för mig såpass främmande språk, men någonstans tror jag ändå på det här universellt mätbara när det gäller kvalité i filmvärlden.

Oavsett hur bra de spelar och hur kära de till en början verka vara så ligger, rent handlingsmässigt, skon och skaver någonstans. Det första tydliga tecknet kommer efter att Gitte och Chris har så att säga idkat samlag. Gitte säger; Jag älskar dig. Chris besvarar detta statement genom att säga "du gör mig så lycklig, jag är så glad att jag har träffat dig. Förvisso fina ord med stort budskap men ändå inte vad Gitte verkar vilja höra. Hon berättar i en senare scen att hon ibland önskar att hon hade varit annorlunda för Chris. att hon ibland önskar att hon hade kunnat få lära känna honom som någon annan och se vilka sidor han hade visat då.

Annorlunda är förövrigt ett väldigt passande ord för att beskriva Gittes karaktär. Hon säger det hon tänker och inte alltid det folk vill höra, hon klär sig och ser ut helt efter humör och skrattar lite för mycket åt sina egna skämt. Lite brist på förmågan att kunna anpassa sig kan man väl enkelt uttrycka det. Något som verkar genera Chris som i sin tur är mycket mer restrektiv, blyg och tillbakadragen i sitt sätt. Fenomenet blir extra tydligt när de är på parmidddag med Hans, nån form av bekant och kollega till Chris, och hans fru som dom stöter ihop med på ön och som verkar väldigt lyckliga ihop. Gitte lyckas inte dölja sitt ogillande inför dessa människor som Chris verkar vilja göra ett gott intryck på, och hon är lite för rak och ärlig och lite för ohämmad. Lite för fel i vissa sammanhang helt enkelt.

Intrigmässigt sker egentligen inte så mycket och det är väl kanske därför jag inte lägger så stor vikt vid dom här mer praktiska omständigheterna, jag tycker dom är ganska orelevanta i sitt sammanhang. Fokus ligger helt klart på deras relation som vi får lära känna in på bara skinnet och på den oidefinierbara osäkerhet inför varandras tillkortakommanden som succesivt växer fram emellan dem och som märkbart tär på relationen. Hon med sitt stora kärleksbehov och sin öppna tillgivenhet och han med sin trevande osäkerhet och avvikande. Det är intressant hur man först plågades av hur avståndtagande Chris blir gentimot Gitte och hur öppet han visar sitt ointresse samtidigt som man lever sig in i hans känslor och önskar liksom honom att hon bara kunde tagga ner lite på sin starka personlighet och inte vara så himla efterhängsen. När hon sedan precis som man ju ville, faktsikt börjar normaliserar sig och anpassa sig efter vad hon tror att han skulle uppskatta önskar man bort hennes nya identitet och längtar tillbaka till den gamla glada genuina Gitte.
 
Deras otillräckligheter och olikheter speglar hela tiden deras sätt att vara emot varandra och man känner med dem utan att ta parti för någon. Snarare så att man vill hoppa in i dem och agera åt dem båda två i hopp om att få förhållandet att funka som dom vill och som man som biopublik kommer på sig själv med att också så intensivt vilja. Dialogen dem emellan är strundom rapp och roande och stundom outtalatat sårande och framförallt så finns det finns hela tiden så mycket att "läsa mellan raderna" som man säger. 

Visst det är en lång, seg film och gillar man snabba klipp och action skall man absolut inte köpa biljetter till den här men om man placerar den i sin rätta changer så finner jag inget rättvisare betyg är 4 kaniner. Då skall ändå tilläggas att jag först var fast besluten vid 3 men ju längre tiden går och ju mer jag funderar kring den, desto mer växer den. Lite överasskad är jag själv faktiskt för jag trodde först inte att det var en sån film vars intryck liksom skulle fastna i minnet eftersom den ju i grund och botten är så tillintetsägande. Men där sitter den än och för er som också skulle vilja ha den där kan ni springa till Hagabion ikväll för att skratta, gråta och fundera kring kärlekens ändlösa dilemman.
 
/Amanda ML


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0