District 9

Ojojoj, min första femma, nu får man motivera sitt betyg här...hmm....District 9 är....en riktigt häftig filmupplevelse. Man kastas både mellan olika genres och ett flertal vändningar. Den inleds som en dokumentärfilm och det är nog delvis därför som man får en så stark upplevelse av resten av filmen, som plötsligt övergår till ett actionpackat sciencefictionäventyr.

District 9 handlar om att ett gigantiskt rymdskepp lägger sig och svävar ovanför Johannesburg i Sydafrika. Efter lång tid utan att något händer bestämmer sig människan för att ta sig in i skeppet. där hittar de hundratusentals "Prawns" (Räkor på svenska, för att de tycks likna dom, dock ca 2,5 meter långa) som de förflyttar ner till det så kallade District 9. Området är också bebott av svarta människor från slummen. Vi kastas in i filmen då ett team ska gå in i District 9 för att få the Prawns att skriva under att de ska bli förflyttade till ett nytt bostadsläger.

Filmen är egentligen ganska mycket av ett personporträtt av huvudkaraktären Wikus van de Merwe. Detta är också en del som jag förundras över eftersom Wikus inte är det minsta beundransvärd egentligen.

District 9 kanske låter väldigt häftig och ball och det är den oxå delvis, men var beredd på ett ganska magstarkt och gripande stycke filmhistoria.

Värt att nämna är att manusförfattaren och regisörren Neil Blomkamp  (som inte gjort någon speciellt känd film innan) är från Johannesburg och man kan mer än ana en kritik mot segregation och apartheid i filmen. Som producent står ingen mindre än Peter Jackson.

Ja jag vet inte om jag har lyckats motivera mitt högsta betyg här eller inte, men står för det gör jag så ta nu och se District 9 och håll tummarna för att den tar hem Oscar för Bästa film i år!

/Jonas





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0