Tron Legacy (3D)

Om man skulle be någon säga en film som kom 1982 så skulle nog många säga Blade Runner. Men jag vill tro att det finns en markant grupp där ute som skulle säga Tron. Orginalet var den första film som slog igenom med datoranimerade effekter. Då det begav sig fanns bara oskarsnominering för Visual Effects och filmen blev inte ens nominerad eftersom ingen visste hur man skulle hantera denna nya typ av effekter.

Tron Legacy är en uppföljare som utspelar sig i nutid, med Jeff Bridges i samma roll som i första filmen. Bridges har återigen tagit sig in i den digitala världen men lyckas inte ta sig därifrån, varpå hans son kommer till hans undsättning.

I min mening överträffar den nya filmen orginalet. den är riktigt snyggt gjord och storyn är bra och spännande. Soundtracket är riktigt fett (Daft Punk gör all musik och tonsättning) och emellanåt är det bara ren och skär njutning.

Det som sänker ett annars högre betyg är att filmen blir lite för löjlig emellanåt med Bridges sons karaktär (spelad av Garreth Hedlund) som borde ha fått ett par oneliners mindre. Jag hade oxå önskat mig än mer fokus på "matrix-känslan" man får när Bridges utövar sin makt inne i den digitala världen a la Neo i Matrix. Det man fick gav gåshud och jag hade gärna sett att de fläskade på med mer av det goda.

Tron Legacy är lätt värd att se på bio, alltså en film som gör sig bäst på bio.

En stark trea!

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0