Inception

Inception är Christopher Nolans senaste film. Bara 40 år gammal har Nolan redan skrivit och regisserat fem filmer som ligger bland de 110 filmer som IMDBs användare röstat fram som historiens bästa. Inception ligger för närvarande på 6e plats på listan.
Inte för att det betyder att jag älskar Inception bara för det. Fast det gör jag...Inception ger mig det som jag eftersträvar mest hos en film, framförallt när jag ser film på bio; en extraordinär filmupplevelse, visuellt såväl som en visionärt.
I Inception får vi lära känna Cobb (Leonardo DiCaprio) som sysslar med "extraction", som är att stjäla viktig information via andra personers drömmar. Cobb visar sig vara respekterad och duktig inom yrket och får således i uppdrag att utföra "inception", som går ut på att plantera en tanke hos en person via dess drömmar och således få personen i fråga att alldelses själv göra det som man vill.
Tillsammans med ett team med olika kvalitéer kastas man längre och längre in i drömvärlden, och ju djupare in i drömmen desto djupare hamnar man i det undermedvetna...
Inception är makalöst snyggt gjord och fantastiskt berättad. Klippningen gör det enkelt att följa med och ger fokus åt de olika nivåer av drömmar man hamnar i. Det är mer eller mindre spännande konstant, men inte så att man tröttnar....actionscener varvas med tillbakablickar från Cobbs förflutna, som verkar komma krypande närmre och närmre.
Det kändes som att det var lite för perfekt tajmat ibland, att saker och ting löser sig i sista sekunden a la A-team. Men det var inget jag tänkte på första gången jag såg filmen, då tog spänningen över allt tvivel.
Allt som allt är jag mäkta imponerad av Inception och var nära att ge den toppbetyg. se den!

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0