The Hurt Locker

Hurt Locker handlar om en liten grupp soldater under Irakkriget. I gruppen finns en minröjare som i en sumodräkt (Hurt Locker tror jag det kallas) ska desarmera bomber.

Hurt Locker har blivit hyllad som en alldeles utomordentligt bra krigsfilm. En film som bryter mot det vanliga sättet Hollywood producerar krigsfilmer på.

Jodå, jag är tyvärr ingen expert på krigsfilm, har inte sett så mycket som många insatta krigsfilmsnördar, men annorlunda var den. Jag  hade svårt att veta vad som skulle hända i filmen, vad var den röda tråden, protagonist-antagonist osv., vilket för mig var både spännande och frustrerande, kanske mest för att man är van att bli serverad en plot på en silvertallrik och hugga in.

Fast för att vara så egen så har dom ändå slängt in en mängd omotiverade eldstrider, sprängladdningar och machoslagsmål. Å ena sidan är det en independent film, filmad med handkamera, mycket konversation och karaktärsfördjupning. Å andra sidan en rätt vanlig krigsfilm med pang-pang och onda araber.

Minröjarscenerna är nagelbitarscener, men det är väl klart dom är det? iallafall för mig som tycker smällare e rätt läskigt. I slutändan så etsar sig filmen fast i minnet och lämnar mig inte oberörd.

Men med en slutlig sensmoral som mer eller mindre säger att krig är hårdrock och en alltför tvetydig bild av vad filmen ville vara för film känner jag mig inte redo att dela ut mer än 3 kaniner.    

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0