Terminator - Salvation

Terminator - Salvation utspelar sig några decennier efter att Skynet utplånade majoriteten av mänskligheten och vi får följa John Connor (Bale), en mytomspunnen ledargestalt för the Restistance, i hans kamp att vinna kriget mot maskinerna. Av någon hemlig anledning skickas en hälften-människa-hälften-maskin-man/maskin (Worthington) till framtiden (från dåtiden!) och slår följe med Kyle Reese, John Connors Far. Jepp, det är en smaskig historia det här och stundtals riktigt spännande men den lovar mer spänning än vad man får.

Terminator - Judgement Day blev ju erkänd som en av världens bästa uppföljare men ändå har vi nu fått två till efter den. Jag fattar grejen, det finns pengar att tjäna och chansen FINNS ju att det blir en grym film. Tyvärr tycker jag inte T-4 är det. När filmen når sitt slut har jag sedan länge undrat: vad är det som är så viktigt med att John Connor måste leva? man fick ju bilden av att han är en slags Messias som kommer rädda mänskligheten mot maskinerna. Men är han verkligen det? Jag har svårt att få den känslan iallafall. Jag var något trött på Bale till slut men mer sugen på å se mer av Sam Worthington, så slutet föll mig inte det minsta i smaken.

Det är en helt ok sf-action rulle att slänga på om man gillar genren men jag tycker inte den är en särskilt värdig uppföljare till de första två Terminatorfilmerna och betyget blir tyvärr inte högre än 2 kaniner.

/Jonas




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0