Public Enemies

Alltid spännande med en ny Johnny Depp film, jag kan komma på få filmer jag ogillat och många jag gillat med honom. Men nån gång måste han väl göra bort sig?

Men inte den här gången. Johnny spelar gangstern John Dillinger, som var en plåga för banker och polis i USA under 30-talet. Dillinger och hans kompanjoner härjade friskt och rånade en mängd banker med framgång. Som motaktion sätter den nystartade federala organisationen mot brottslighet (den som skulle komma att bli FBI) in en man (Christian Bale) att leda jakten på Dillinger.

Det är en ganska spännande film, mycket pang-pang med dom klassiska bb-gunsen (stora kulsprutor) och katt och råtta lek mellan Depp och Bale. Det är Michael Mann som regisserat och i bankrånarscenerna märks det att att han gjort det förr (det finns likheter med scener från Mann´s fantasiska film Heat).

Men i det stora hela lämnar filmen mig ganska oberörd och jag tyckte aldrig den kom någon vart. Kärlekshistorien mellan Depp och en ung kvinna är skriven så att man undrar hur fan tjejen kan vilja vara med i den och i slutet satt jag mest och väntade på att det skulle ta slut (för det var inte läge för något oväntat slut). Men trots att den är lite för lång och oengagerande så är det en snygg rulle som inte tappar bort sig för ofta. Bankrånarscenerna är häftiga, regin är god och det var kul å se Depp och Bale som huvudaktörer. 3 hyfsade kaniner!

/Jonas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0